Ultraschall Med 1986; 7(6): 259-263
DOI: 10.1055/s-2007-1013962
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Sonographische Diagnostik des flüssigkeitsgefüllten Magens

Sonographic Diagnosis of Stomach Filled with LiquidH. Worlicek
  • Medizinische Klinik mit Poliklinik der Universität Erlangen-Nürnberg (Direktor: Professor Dr. med. L. Demling)
Further Information

Publication History

1986

1986

Publication Date:
07 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Durch Füllung mit Flüssigkeit ist eine transkutane Darstellung der Magenwand in allen Abschnitten möglich. In einer vorerst orientierenden Studie wurden 68 Patienten untersucht. Bei 45 von 53 Patienten mit einer Veränderung der Magenwand wurde diese richtig erkannt bzw. richtig beschrieben. Neben ausgedehnten wandinfiltrierenden Prozessen und Stenosen wurden umschriebene raumfordernde Veränderungen nachgewiesen, z.B. lokalisiertes Karzinom, Leiomyosarkom, Lymphom, Leiomyom, Polyp, Riesenfalte, Impression der Magenwand sowie Frühkarzinom und Ulkus mit Randwall. 15 weitere Patienten ohne Erkrankung des Magens wurden bei der sonographischen Untersuchung als unauffällig beurteilt. Das Verfahren bietet sich an als Ergänzung zur Endoskopie und Röntgendiagnostik, aber auch als diagnostische Alternative in ausgewählten Fällen beim nicht belastbaren Patienten. Eine Ausschlußdiagnostik ist nicht möglich.

Abstract

By filling the stomach with liquid, it becomes possible to represent all the sections of the wall of the stomach by means of transcutaneous ultrasonography. 68 patients were investigated in an initially orientating study. In 45 out of 53 patients with gastric wall changes, the lesion was correctly detected or correctly described. In addition to extensive wall-infiltrating processes and stenoses, circumscribed space-consuming lesions were also detected, for example, circumscribed carcinoma, leiomyosarcoma, lymphoma, leiomyoma, polyps, giant folds, gastric wall impressions, as well as early cancer and ulcers with elevated margin. Fifteen other patients with no gastric pathology were classified as unremarkable on the basis of the ultrasonographic image. The procedure would appear useful as a Supplement to diagnostic endoscopy and x-rays, but also represents an alternative diagnostic procedure in selected patients who cannot be submitted to endoscopy or x-ray examination. Exclusion of any diagnosis is not possible by this method.

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