Thorac Cardiovasc Surg 1990; 38(1): 48-50
DOI: 10.1055/s-2007-1013992
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Vascular Injuries and Amputation Following Limb Fractures

Gefäßverletzungen und Amputation im Gefolge von GliedmaßenfrakturenN. Eren, G. Özgen, A. Gürel, B. K. Ener, K. Furtun
  • Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, School of Medicine, Dicle University, Diyarbakir, Turkey
Further Information

Publication History

1989

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Sixty-seven cases treated for peripheral vascular injuries associated with fractures between the years of 1977 and 1988 in the Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery of the Dicle University, Faculty of Medicine, were reviewed retrospectively. The cause of injury was blunt trauma in 37 cases (55%) and penetrating wounds in the others, 29 gunshot injuries and one case with a stab wound.

The maintenance of vessel continuity was aimed at in all patients. The ratio of limb amputation was 13% in patients operated upon within the first 8 hours after the injury. The same ratio was 39% in cases where the surgical intervention was delayed beyond 8 hours.

Zusammenfassung

Es wird über 67 Patienten mit peripheren Gefäßverletzungen berichtet, die alle gleichzeitig Frakturen hatten. In der Hälfte der Fälle war ein stumpfes Trauma vorangegangen, in der anderen Hälfte war die Gefäßläsion durch penetrierende Wunden verursacht worden. Obwohl in allen Fällen eine chirurgische Gefäßrekonstruktion ausgeführt werden konnte, war schließlich doch in 18 Fällen eine Amputation erforderlich. Es zeigte sich eine klare Beziehung zwischen dem Zeitpunkt des Therapiebeginns und der Amputationshäufigkeit: innerhalb der ersten 8 Stunden kam es nur in 13 % der Fälle zur Amputation, während nach einem längeren Zeitintervall in 39% der Fälle eine Amputation notwendig wurde.

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