Thorac Cardiovasc Surg 1990; 38(2): 81-85
DOI: 10.1055/s-2007-1013999
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

New Bioabsorbable Pledgets and Non-woven Fabrics Made from Polyglycolide (PGA) for Pulmonary Surgery: Clinical Experience

Klinische Erfahrungen mit der Anwendung von neuen, resorbierbaren kleinen Widerlagerflicken und nicht-gewebtem Material aus Polyglycolsäure in der LungenchirurgieT. Nakamura, Y. Shimizu, S. Watanabe, S. Hitomi1 , M. Kitano2 , J. Tamada3 , S. Matsunobe4
  • Department of Experimental Surgery, Research Center for Medical Polymers and Biomaterials, Kyoto University, Kyoto
  • 1Chest Disease Research Institute, Kyoto University, Kyoto
  • 2Tenri Hospital, Tenri
  • 3Kurashiki Central Hospital, Kurashiki
  • 4Shiga Hospital, Ohtsu/Japan
Further Information

Publication History

1989

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

A new type of bioabsorbable pledget made from non-woven fabric of polyglycolide (PGA) fibers has been developed. After the in vivo implantation test using dogs, samples were subject to clinical evaluations in pulmonary operations in four hospitals. The total number of trial cases was 50;in 11 cases pledgets were used for repair of the bronchus and in 39 cases for hing fistulas or defects of the pleurae. Compared with the conventional nonabsorbable pledgets, these PGA pledgets showed satisfactory results. In particular, for cases of emphysematous pulmonary diseases the application of the PGA pledgets and non-woven fabrics made the post-operative air-leakage duration short. In all these 50 cases neither side effect nor complication was observed. This evaluation suggests that PGA pledgets and non-woven fabric are an acceptable and even better alternative to conventional nonabsorbable pledgets for the pulmonary surgery.

Zusammenfassung

Nach früher vorausgegangenen Experimenten an Hunden berichten die Autoren über die Eignung von resorbierbaren kleinen Widerlagerflicken und größerem nicht-gewebten Material aus Polyglycolsäure in der Lungenchirurgie. Dieses Material wurde an 50 Fällen getestet. In 11 Fällen wurde damit der Bronchusstumpf oder eine Bronchusläsion versorgt, in 39 Fällen handelte es sich um Lungenparenchymfisteln oder Defekte der Pleura visceralis. Die klinische Wirksamkeit wurde unter dem Aspekt der Luftdichtigkeit, der Blutstillung und der Verstärkung der Naht geprüft. Verglichen mit Widerlagerstückchen aus Teflon waren die Ergebnisse sehr befriedigend, ganz besonders beim bullösen Lungenemphysem. Gewebsundichtigkeiten konnten damit schneller als mit den sonst üblichen Mitteln beseitigt werden; dementsprechend konnte die Drainagezeit verkürzt werden.

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