Thorac Cardiovasc Surg 1990; 38(2): 115-122
DOI: 10.1055/s-2007-1014006
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Development and Application of a Quality Assurance Information System in Cardiac Surgery (QUADRA study)

Entwicklung und Anwendung eines qualitätssichernden Informationssystems in der Herzchirurgie (QUADRA-Studie)E. Wilde1 , K. Christof1 , E. Struck2
  • 1Central Development and Evaluation Group, Augsburg, FRG
  • 2Cardiac Surgery Division, Augsburg Central Hospital, Augsburg, FRG
Further Information

Publication History

1990

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Preventive measures for quality in cadiac surgery which are based on electronic data processing initially have to overcome a variety of obtacles. Some of the most serious encountered are the need for more extensive but more precise and correct documentation, the definition of quality and the identification of parameters to assess it, fears that means to check everything and everybody are being installed, and finding ways to found the measures.

The measures have two aims at least: ensuring a broad general standard of treatment which every patient can expect, and supporting efforts at a continuous improvement of treatment methods and thus of the results. These aims dictate that any measures instituted have to be of a permanent nature: they cannot be reached in the long term by a simple supplementary activity such as a research project.

On the contrary, a complete integration in the general hospital routine and in the standard documentation and information processes is necessary. As these today still are not usually based on clinical progress reports which are formally suitable for data processing, reorganisation to achieve this is a prerequisite for successful quality assurance. This means, however, that those responsible for quality must help in the reorganisation.

Zusammenfassung

Die Einführung eines EDV-gestützten Verfahrens zur Qualitätsvorsorge in der Herzchirurgie stößt zunächst auf vielfältige Hindernisse: Zusätzlicher Aufwand in der Dokumentation bei zugleich hohen Anforderungen an deren Richtigkeit, Definition des Qualitätsbegriffs und seiner Erfaßbarkeit, Befürchtungen hinsichtlich der Schaffung umfassender Kontrollmöglichkeiten sowie Deckung der zugehörigen Kosten aus dem Krankenhausbudget sind einige der wichtigsten Hürden, die es zu überwinden gilt.

Dabei reicht der Rahmen der Qualitätsvorsorge von der Sicherung eines durchschnittlichen Standards in der Breite, auf den jeder Versicherte zumindest Anspruch hat, bis zur stetigen Verbesserung der Handlungsabläufe und deren Ergebnisse im Grenzbereich des Erreichbaren.

Da es sich bei der Qualitätsvorsorge um eine permanente klinische Aufgabe handelt, kann diese auf Dauer nicht durch eine zusätzliche “aufgesetzte” Aktivität - wie es in einem Forschungsprojekt möglich ist - erreicht werden. Vielmehr muß eine vollständige Integration in den gesamten Klinikablauf und die hier standardmäßig angewandten Dokumentations- und Informationsverfahren erfolgen. Da diese heute meist immer noch nicht auf einem computergestützten Verlaufsdatensatz basieren, hängt die Qualitätssicherung in hohem Maße von der Schaffung dieser Voraussetzung ab. Allerdings kann sie selbst wesentlich hierzu beitragen.

    >