Thorac Cardiovasc Surg 1990; 38: 208-210
DOI: 10.1055/s-2007-1014069
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Tumors of the Heart Experiences at the Giessen University Clinic

Herztumoren: Erfahrungen der Gießener UniversitätsklinikR. Moosdorf, H. H. Scheld, F. W. Hehrlein
  • Department of Cardiovascular Surgery, Justus-Liebig-University, Giessen, FRG
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Of 54 cardiac tumors operated upon in our clinic, 42 were classified as benign and only 12 as malignant. The major part of the benign tumors were myxoma, mainly located in the left atrium. While smaller tumors could be treated by local resections, extensive resections were necessary in 14 patients with greater tumors followed by reconstructions of the pulmonary and caval vein, mitral and tricuspid valve, and major parts of the right and left ventricular wall. In one patient with a huge benign myxoma, tumor exposition and total resection could only be achieved by an autotransplantation of the heart.

While mortality after surgical therapy of benign tumors was only 1.4 % (1/42) within a mean follow-up time of 48 months, the prognosis of malignant tumors is still fatal with a mortality of 50% (6/12) within a mean follow-up time of 24 months, despite additional chemotherapy or radiation.

Zusammenfassung

Unter 54 in unserer Klinik operierten Tumoren des Herzens fanden sich 42 benigne und 23 maligne Geschwülste. Der überwiegende Teil benigner Tumoren waren Myxome, die hauptsächlich im linken Vorhof lokalisiert waren. Während bei kleineren Tumoren lokale Resektionen ausreichend waren, mußten bei insgesamt 14 Patienten mit benignen und malignen Tumoren ausgiebig Resektionen mit Rekonstruktion von Lungenvene, Hohlvene, Mitral- und Tricuspidalklappe sowie größeren Anteilen der Vorhofwände vorgenommen werden. In einem Falle wurde eine komplette Tumorontfernung erst mit Hilfe einer Autotransplantation ermöglicht.

Während die Mortalität mit 2,4% (1/42) in einem Nachbeobachtungszeitraum von 48 Monaten bei den benignen Tumoren sehr niedrig lag, ist die Prognose maligner Tumoren mit einer Mortalität von 50% (6/12) in einem Nachbeobachtungszeitraum von 24 Monaten trotz adjuvanter Chemo- und Bestrahlungstherapie weiterhin schlecht.

    >