Pharmacopsychiatry 1991; 24(3): 89-92
DOI: 10.1055/s-2007-1014446
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Action of Clenbuterol on Sleep and Symptomatology in Depressives

Die Wirkung von Clenbuterol auf Schlaf und Symptomatik depressiver PatientenM.  Wiegand1 , W.  Schreiber , C.  Lauer , M.  Berger2
  • Max Planck Institute of Psychiatry, Munich, Germany
  • 1Psychiatric Hospital of the Technical University, Munich, Germany
  • 2Central Institute of Mental Health, Mannheim, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Five female inpatients with major depression (melancholic type, DMS-III-R) were treated with the betaadrenergic agonist clenbuterol for three weeks, with doses ranging from 100 µg to 150 µg. Remission of depressive symptomatology during treatment was observed in only one patient. All patients complained of side effects, especially tremor, agitation and restlessness. The sleep EEG showed no consistent effects on sleep parameters, including REM latency and percentage of REM sleep. Thus, the impact of clenbuterol on sleep clearly differs from that of most classical antidepressants. Regarding the lack of therapeutic efficacy, the data are compatible with the hypothesis of a relationship between REM sleep suppression and an antidepressant drug effect. Despite the small sample size, it can be concluded that clenbuterol is not likely to be a promising alternative to proven antidepressants in the treatment of major depression.

Zusammenfassung

Fünf Patientinnen mit einer ,,major depression, melancholic type" (nach DSM-III-R) wurden für drei Wochen mit dem beta-adrenergen Agonisten Clenbuterol behandelt; die Dosis variierte zwischen 100 µg und 150 µg. Nur bei einer Patientin wurde eine Remission der depressiven Symptomatik unter der Behandlung beobachtet. Alle Patientinnen klagten über Nebenwirkungen, vor allem Tremor, Agitiertheit und innere Unruhe. Im Schlaf-EEG zeigten sich keine konsistenten Effekte auf Schlafparameter einschließlich REM-Latenz und prozentualen Anteil an REM-Schlaf. Damit hat Clenbuterol eine deutlich andere Wirkung auf den Schlaf als die meisten klassischen Antidepressiva. Angesichts der mangelhaften therapeutischen Wirkung sind diese Ergebnisse vereinbar mit der Hypothese, daß zwischen REM-Schlaf-Suppression und antidepressiver Wirkung eines Medikamentes ein Zusammenhang besteht. Die vorliegende Studie läßt somit, trotz der kleinen Fallzahl, den Schluß zu, daß Clenbuterol bei der Depressionsbehandlung vermutlich keine sinnvolle Alternative zu bewährten Antidepressiva darstellt.

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