Rofo 1998; 169(8): 121-127
DOI: 10.1055/s-2007-1015061
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Morphologie und Staging primärer mukosaassoziierter Lymphome des Magens in der Hydro-CT

Morphology and staging of primary gastric non-Hodgkin lymphoma (MALT) in hydro-CT imagingL. Grenacher, M. Düx, P. Hallscheidt, M. Libicher, G. M. Richter, G. W. Kauffmann
  • Abt. Radiodiagnostik, Radiologische Universitätsklinik Heidelberg (Direktor: Prof. Dr. G. W. Kauffmann)
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Wertigkeit der Hydro-CT bei Diagnostik und Staging von primären mukosaassoziierten Lymphomen des Magens (MALT-Lymphom). Material und Methode: 15 Patienten mit MALT-Lymphom des Magens wurden mittels kontrastoptimiertem Spiral-CT des wassergefüllten Magens (Hydro-CT) untersucht. Die Lokalisation, Morphologie, Ausdehnung, das Kontrastverhalten der Lymphome und der abdominelle Lymphknotenstatus wurden evaluiert. Die Ergebnisse wurden mit der Endosonographie, der endoskopischen Biopsie und bei Operation mit der Histopathologie korreliert. Ergebnisse: Lokalisation: korrekte Diagnose aller Lymphome, Lage überwiegend im distalen Magen; Wachstum: vorwiegend submukös, Mukosadestruktion selten; Kontrastverhalten: verstärkte KM-Aufnahme der Mukosa, gering der Submukosa; Lymphknoten-Staging: im Kompartiment l/ll gleichwertig zur Endosonographie, in entfernten LK-Stationen überlegen. Schlußfolgerung: Die Hydro-CT ist nicht invasiv und zur Diagnostik und zum Staging von MALT-Lymphomen des Magens geeignet, wobei ein typisches morphologisches Erscheinungsbild zu erkennen ist. Sie sollte komplementär zur Endosonographie, insbesondere aber bei der initialen Diagnose des Lymphoms und bei Rezidiven eingesetzt werden.

Summary

Purpose: Evaluation by hydro-CT in diagnosing and staging of primary non-Hodgkin lymphoma of the stomach (MALT). Material and methods: 15 patients with MALT lymphoma underwent imaging by hydro-CT (helical CT scanning optimised for parenchymal and vessel contrast with distension of the gastric wall by water). The CT scans were evaluated for the site, morphology, extent and contrast enhancement of gastric lymphoma; in addition, the number and location of abdominal lymph nodes were examined. The results of CT imaging were compared with the findings at endoscopy + biopsy and endosonography and in case of gastrectomy also with the histopathological results. Results: All lymphomas were correctly diagnosed and were mostly located in the distal parts of the stomach. MALT lymphoma typically grew submucosally, infiltration of the mucosa was rare. Most tumours showed marked contrast enhancement of the mucosa and poor enhancement of the submucosa. Hydro-CT and endosonography had similar accuracies in respect of staging of compartment I and II lymph nodes. Staging of distant nodal groups was more accurate by hydro-CT. Conclusion: Hydro-CT is non-invasive and may be used for diagnosis and staging of primary gastric lymphoma with a typical morphology of gastric lymphoma. Hydro-CT may be regarded as complementary to endosonography and is well suited for the initial diagnosis of gastric lymphoma as well as for the diagnosis of recurrent tumour.

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