Thorac cardiovasc Surg 1994; 42(4): 208-211
DOI: 10.1055/s-2007-1016489
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Aorto-Caval Fistula - an Uncommon Complication of Infrarenal Aortic Aneurysms

Aorto-cavale Fistel als eine ungewöhnliche Komplikation des infrarenalen AortenaneurysmasR. Schmidt, Ch. Bruns, M. Walter, H. Erasmi
  • Department of Surgery, University of Cologne, Cologne, Germany
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Publication History

1994

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Aorto-caval fistulas are an uncommon complication of infrarenal aortic aneurysms, being found in 0.22 % to 6.04 % of all cases. Operating on 1231 patients with abdominal aortic aneurysm in the last 30 years we saw 17 patients with an aortocaval fistula. While 5 patients showed an isolated fistula, 12 had an additional rupture of the aneurysm into the retroperitoneal space or the abdominal cavity. Only in four patients was the aorto-caval fistula diagnosed preoperatively. In 16 patients the fistula was closed from within the aorta. One patient needed ligation of the vena cava and the iliac veins. Mortality rate was 40 % in the group with isolated fistula and 66.7 % in the group with concomitant rupture. Aorto-caval fistula is a severe complication of abdominal aortic aneurysms, which may be fatal and demands early diagnosis and prompt treatment.

Zusammenfassung

Die Ruptur eines Bauchaortenaneurysmas in die Vena cava inferior stellt eine Rarität dar. In den letzten 30 Jahren wurden an unserer Klinik 1231 Patienten wegen eines infrarenalen Bauchaortenaneurysmas operiert, darunter 17 mit aorto-cavaler Fistel. Während bei 5 Patienten die Fistel isoliert auftrat, lag bei 12 Patienten gleichzeitig eine gedeckte oder freie Ruptur des Aneurysmas vor. Nur bei 4 Patienten war die aorto-cavale Fistel präoperativ bereits bekannt. In allen anderen Fällen stellte sie einen intraoperativen Zufallsbefund dar. Bei 16 Patienten wurde die Fistel vom Lumen des Aneurysmas aus verschlossen; einmal erfolgte die Ligatur der Beckenvenen und der Vena cava. Die Letalität betrug in der Gruppe der Patienten mit isolierter Fistel 40 % und stieg bei gleichzeitig bestehender Ruptur auf 66,7 %.