Thorac Cardiovasc Surg 1994; 42(6): 340-344
DOI: 10.1055/s-2007-1016519
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Long-Term Experience with Pericardiectomy: Analysis of 105 Consecutive Patients

Langzeiterfahrung mit Perikardektomie: Eine Analyse von 105 konsekutiven FällenS. Arsan, S. Mercan, A. Sarigül, S. Atasoy, M. Demircin, R. Dogan, I. Pasaoğlu, A. Y. Bozer
  • Thoracic and Cardiovascular Surgery Department, Faculty of Medicine, Hacettepe University, Ankara, Turkey
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Publication History

1994

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

A retrospective analysis of the records of 105 patients who underwent pericardiectomy from 1983 to 1993 was performed. Primarly, 40 patients (38%) had tuberculosis, 16 patients (15%) a malignancy, 12 patients (11.4%) uremia, and 11 patients (10.5 %) had rheumatic disorders. Pericardiectomy was performed through midline sternotomy in all cases, 9 of them required cardiopulmonary bypass. On operation, the anterior pericardium was excised parallel to the phrenic nerves on both side. The early mortality rate was 10.5 % (11 patients). Mean follow-up time was 5.8 ±2.1 years, ranging from 1 year to 11 years. Actuarial survival of the patients at 1 year and 5 years were 81.1 % ± 6.8 % and 63.5 % ± 8.2 %, respectively. We conclude that pericardiectomy using midline sternotomy with or without cardiopulmonay bypass can be performed safely and can lead to good functional results and long-term survival.

Zusammenfassung

Die Untersuchung basiert auf der retrospektiven Datenanalyse von 105 Patienten, bei denen zwischen 1983 und 1993 eine Perikardektomie durchgeführt wurde.

Die zugrundliegende Krankheit war bei 40 Patienten (38 %) eine Tuberkulose, bei 16 Patienten (15 %) ein Malignom, bei 12 Patienten (11,4 %) bestand eine Urämie und bei 11 Patienten (10,5 %) eine rheumatische Erkrankung.

Der Zugang erfolgte in allen Fällen durch eine mediane Sternotomie, bei 9 Patienten unter Anwendung der Herz-Lungen-Maschine. Es wurde jeweils das gesamte Perikard bis zu den beiden Nervi phrenici reseziert. Die Frühmortalität betrug 10,5% (11 Patienten). Die mittlere Beobachtungszeit lag bei 5,8 ± 2,1 Jahren (1-11 Jahre). Nach einem bzw. 5 Jahren lebten noch 81,1 % bzw. 63,5 % der Patienten.

Unsere Erfahrungen mit der durch eine mediane Sternotomie erfolgten Perikardektomie mit oder ohne Herz-Lungen-Maschine zeigen, daß dies ein sicher durchzuführender Eingriff mit guten funktionellen Spätergebnissen ist.

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