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DOI: 10.1055/s-2007-1017086
Comparison of Psychotropic Drug Intake in Two Populations in West Germany
Results from the Munich Blood Pressure Study 1980/81 and the Luebeck Blood Pressure Study 1984Vergleich der Einnahme von Psychopharmaka in zwei Bevölkerungsstichproben in der Bundesrepublik DeutschlandErgebnisse der Münchner Blutdruckstudie 1980/81 und der Lübecker Blutdruckstudie 1984Publication History
Publication Date:
13 March 2008 (online)
Abstract
Psychotropic drug intake was assessed in participants aged 30-69 years of two identically designed studies (cross-sectional studies based on random samples), the Munich Blood Pressure Study (MBS I 1980/81) and the Luebeck Blood Pressure Study (LBS 1984). A similar increase of drug intake with age and a preponderance of women among drug users were found in both study samples. On the basis of the total drug consumption, which was not substantially different in the two population samples, it is argued that the statistically significantly lower prevalence rate for benzodiazepine use found in the LBS, compared with the findings of the MBS I, suggests a real decline over time and cannot be merely explained by possible regional differences in prescription behavior. This finding is of importance within the context of the ongoing discussion on increasing dependence on benzodiazepine drugs.
Zusammenfassung
Die Einnahme von Psychopharmaka wurde bei 30- bis 69jährigen Teilnehmern zweier Bevölkerungsstudien mit identischem Design untersucht (Querschnittsstudien auf der Basis von Zufallsstichproben), der Münchner Blutdruckstudie (MBS I 1980/81) und der Lübecker Blutdruckstudie (LBS 1984). In beiden Studienpopulationen fand sich ein vergleichbarer Anstieg der Einnahme von Psychopharmaka mit dem Alter und ein deutliches Überwiegen der Frauen bei den Konsumenten.
Vor dem Hintergrund des gesamten Arzneimittelkonsums, in dem sich beide Bevölkerungsstichproben nicht wesentlich unterschieden, wird die Vermutung geäußert, daß die statistisch signifikant niedrigere Prävalenz der Benzodiazepineinnahme in der LBS, verglichen mit derjenigen der MBS I, eine reale Abnahme im Zeitverlauf darstellt und nicht ausschließlich durch mögliche Unterschiede im regionalen Verschreibungsverhalten erklärt werden kann. Dieser Befund ist im Rahmen der Diskussion über eine Zunahme der Benzodiazepinabhängigkeit von Bedeutung.