Pharmacopsychiatry 1987; 20: 61-63
DOI: 10.1055/s-2007-1017132
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Low-Dose Zotepine in the Maintenance Treatment of Schizophrenia

Niedrig dosiertes Zotepin in der Langzeitbehandlung schizophrener PatientenW. W. Fleischhacker , C.  Stuppäck , C.  Barnas , B.  Unterweger , H.  Hinterhuber
  • Department of Psychiatry, Innsbruck University Clinic, Innsbruck, Austria
    Biological Psychiatry Research Unit
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Zotepine is new tricyclic neuroleptic with a pharmacological profile comparable to substances such as thioridazine and chlorpromazine. Its chemical structure is related to clozapine and fluperlapine. Ten patients (8 men and 2 women) fulfilling DSM III criteria for residual schizophrenia participated in an open clinical trial that lasted 8 months. The effects of low-dose maintenance therapy with Zotepine were evaluated using the Brief Psychiatric Rating Scale and the Scale for the Assessment of Negative Symptoms. Eight patients dropped out of the study within the first 6 months, 5 because of acute psychotic relapse, 3 due to compliance problems.

Psychotic relapse appeared to be indicated by increasing BPRS and SANS scores recorded 1 month before relapse. Apart from minor sedation, no side effects, especially none of the extrapyramidal motor type, were observed. Even though Zotepine does not seem to possess sufficient prophylactic properties against psychotic relapse, preliminary results suggest that it might play an important role as a supplement to conventional neuroleptics in the near future.

Zusammenfassung

Zotepin ist ein neues trizyklisches Neuroleptikum mit einem pharmakologischen Profil, das im psychopharmakologischen Profil Substanzen wie Thioridazin und Chlorpromazin ähnelt. Seine chemische Struktur ist der von Clozapin und Fluperlapin verwandt. In der folgenden Arbeit wird über eine achtmonatige Dauerverabreichung dieser Substanz an 10 Patienten (8 Männer und 2 Frauen), die an einem schizophrenen Residualsyndrom erkrankt waren, berichtet. Die Patienten wurden insgesamt 8 Monate unter kontrollierten Versuchsbedingungen untersucht, innerhalb der ersten 6 Monate schieden 8 Patienten - 5 wegen akuter Exazerbation, 3 wegen mangelnder Compliance - aus der Studie aus. Die akuten Exazerbationen zeigten sich schon einen Monat zuvor in den verwendeten Rating-Skalen (Brief Psychiatric Rating Scale und Scale for the Assessment of Negative Symptoms). In beiden Skalen waren die Scores vor der Exazerbation deutlich erhöht. Es traten keine nennenswerten Nebenwirkungen auf. Nach der vorliegenden Studie erscheint eine Zotepin-Monotherapie zur Psychoseprophylaxe nicht geeignet; auf die Möglichkeit der Kombination mit herkömmlichen Depotneuroleptika wird in der Diskussion hingewiesen.