Pharmacopsychiatry 1986; 19(2): 58-61
DOI: 10.1055/s-2007-1017154
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Compatibility between ICD-9 and DSM-Ill Classification of Endogenous Depression (Melancholia)

Verträglichkeit zwischen der ICD-9-und der DSM-Ill-Klassifikation der endogenen Depression (Melancholie)W.  Maier , M.  Philipp , R.  Buller
  • Department of Psychiatry, University of Mainz
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The classification of depressive disorders (subtypes of Major Depressive Episode - MDE) according to DSM-III is different in many respects from the classification according to ICD-9; the relevance of both diagnostic systems necessitates the assessment of their compatibility.

In a sample of 173 depressed inpatients, both diagnostic systems are applied independently and the relationship between affective psychosis (endogenous depression) (ICD-9) and subtypes of MDE (DSM-III) is investigated.

The resulting low rate of agreement between endogenous depression (ICD-9) and MDE with melancholia (DSM-III) can be improved considerably by a modification of the diagnostic algorithms applied in DSM-III. Furthermore, by combining the subtype or criteria of melancholia (DSM-III) and characteristics of course (recurrence, bipolarity) the ICD-9 diagnosis of endogenous depression can be simulated.

Zusammenfassung

Die Klassifikation depressiver Syndrome nach DSM-Ill (Untertypen der Major Depressive Episode - MDE) unterscheidet sich in verschiedener Hinsicht von der klinischen Klassifikation nach ICD-9; die Bedeutung beider diagnostischer Systeme macht deshalb eine Untersuchung ihrer Vergleichbarkeit notwendig.

In einer Stichprobe von 173 stationären Patienten mit depressiven Syndromen wurden beide diagnostischen Systeme unabhängig voneinander angewendet und die Beziehung der ICD-9-Diagnose einer affektiven Psychose - endogene Depression - zur DSM-III-Diagnose einer MDE - Untertyp ,,mit Melancholie" - untersucht.

Die resultierende niedrige Übereinstimmung zwischen endogener Depression (ICD) und MDE mit Melancholie (DSM-Ill) kann beträchtlich erhöht werden, wenn der diagnostische Algorithmus der DSM-Ill-Melancholie verändert wird. Des weiteren kann durch die zusätzliche Einbeziehung von Charakteristika des Verlaufs (wiederholte Episode; Bipolarität) in den DSM-Ill-Algorithmus die ICD-9-Diagnose einer endogenen Depression weitgehend simuliert werden.

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