Pharmacopsychiatry 1986; 19(5): 365-367
DOI: 10.1055/s-2007-1017272
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Clonidine Trial in Tardive Dyskinesia Therapeutic Response, MHPG, and Plasma DBH

Clonidin in Spätdyskinesien. Therapeutische Wirkung, MHPG, und Plasma DBHJ.  Tripodianakis , M.  Markianos
  • Dromocaition Therapeutirion Athens, and Athens University Medical School, Psychiatric Clinic,
    Eginition Hospital, Athens
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The a2-adrenergic receptor agonist clonidine has a beneficial effect on tardive dyskinetic symptomatology (TDS), in the pathophysiology of which the involvement of noradrenergic mechanisms, among others, has been proposed. The authors investigated possible relationships between the therapeutic efficacy of clonidine in patients with tardive dyskinesia (TD) and concentrations in urine and plasma of the main noradrenaline (NA) metabolite methoxyhydroxyphenylglycol (MHPG), and of the NA biosynthetic enzyme dopamine-b-hydroxylase (DBH) in plasma. Clonidine was administered to twelve chronic schizophrenic patients with TDS in a double-blind, cross-over, single-dose trial. MHPG was measured in urine samples collected before and after administration. MHPG and DBH were also measured in plasma of blood samples taken three hours after administration. Ten patients then received clonidine in addition to neuroleptics for a period of two weeks. Clonidine caused significant amelioration in TDS both in the single-dose and the two-week trials. The degree of amelioration was, however, not correlated with the MHPG or DBH baseline values, or with the differences between placebo and drug in the single-dose trial.

Zusammenfassung

Clonidin, ein a2-adrenerger Agonist, hat einen therapeutischen Einfluß auf die spätdyskinetische Symptomatik (SDS), für die unter anderen noradrenergen Mechanismen impliziert worden sind. Wir haben mögliche Beziehungen zwischen der therapeutischen Wirkung von Clonidin und dem noradrenergen Parameter Methoxyhydroxyphenylglycol (MHPG), dem Hauptmetaboliten von Noradrenalin (NA), im Urin und Plasma, und der Dopamin-b-hydroxylase im Plasma von Patienten mit SDS untersucht.

Zwölf chronisch schizophrenen Patienten mit SDS wurde erst eine einzelne Dosis von Clonidin oder Plazebo gegeben. Urin wurde gesammelt vor und nach der Gabe, und Blut entnommen drei Stunden nach Plazebo oder Verum. Dann wurde zwei Wochen lang Clonidin zusätzlich den Neuroleptika gegeben, und der therapeutische Effekt festgestellt (Rockland Scale).

Eine signifikante Besserung des SDS wurde in beiden Fällen nach Clonidin festgestellt. Die Besserung aber war nicht korreliert zu den MHPG-oder DBH-Werten, noch zu deren Differenzen von Plazebo zu Clonidin während des Versuches mit einer Einmaldosis von Clonidin.

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