Pharmacopsychiatry 1985; 18(3): 240-245
DOI: 10.1055/s-2007-1017373
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Double-blind Comparison of Haloperidol Decanoate and Fluphenazine Decanoate Effectiveness, Side-effects, Dosage and Serum Levels during a Six Months' Treatment for Relapse Prevention

Vergleichende Doppelblindstudie mit Haloperidoldecanoat und Fluphenazindecanoat. Wirksamkeit Nebenwirkungen, Dosierung und Serumspiegel bei sechsmonatiger Behandlung zur RezidivprophylaxeW.  Kissling1 , H. J. Möller1 , K.  Walter1 , B.  Wittmann1 , R.  Krueger2 , D.  Trenk3
  • 1Psychiatric Hospital of the Technical University of Munich
  • 2Psychiatric Hospital of the University of Munich
  • 3Pharmacological Institute of the University of Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

In this present study 31 schizophrenic patients were treated for six months for relapse prevention under double-blind conditions with either haloperidol decanoate (22) or fluphenazine decanoate (9). In respect of the prophylactic action, both depot neuroleptics proved to be equal during the comparatively short period of observation. In both groups a psychotic relapse occurred that could not be managed by increasing the depot dosage. No side-effects worth mentioning appeared in either group of patients; patients under haloperidol decanoate, however, only required half the quantity of antiparkinson medication as compared with patients treated with fluphenazine decanoate, and also displayed extrapyramidal motor symptoms (EPMS) to a lesser degree. Patients received a mean monthly injection of 80 mg of Haloperidol, reaching steady-state serum levels of about 3 ng/ml in the third injection interval. Fluphenazine serum levels known so far for seven patients amount to 0.8 ng/ml after fluphenazine injections of 21 mg every 14 days.

Zusammenfassung

In der Studie wurden 31 schizophrene Patienten unter Doppelblindbedingungen entweder mit Haloperidoldecanoat (22) oder mit Fluphenazindecanoat (9) sechs Monate lang rezidivprophylaktisch behandelt. Bezüglich der prophylaktischen Wirkung erwiesen sich beide Depotneuroleptika während der relativ kurzen Beobachtungszeit als gleichwertig. In beiden Gruppen gab es je ein Psychoserezidiv, das nicht durch eine Erhöhung der Depotdosis aufgefangen werden konnte. In beiden Patientengruppen traten keine nennenswerten Nebenwirkungen auf. Die mit Haloperidoldekanoat behandelten Patienten mußten jedoch nur halbsoviel Antiparkinson-Medikamente einnehmen, wie die mit Fluphenazindecanoat behandelten Patienten und zeigten etwas weniger extrapyramidalmotorische Begleitsymptome. Im Mittelwert waren die Patienten auf eine monatliche Injektion von 80 mg Haloperidol eingestellt und erreichten im dritten Injektionsintervall steady-state-Serumspiegel um 3 ng/ml. Die bis jetzt vorliegenden Fluphenazin-Serumspiegel von sieben Patienten liegen bei einer 14tägigen Injektionsdosis von 21 mg Fluphenazin in der Höhe von 0,8 ng/ml.

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