Pharmacopsychiatry 1983; 16(6): 179-185
DOI: 10.1055/s-2007-1019495
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Clinical and Biological Parameters as Predictors for Antidepressant Drug Responses in Depressed Patients*

Klinische und biologische Parameter als Prädiktoren für das Ansprechen depressiver Patienten auf AntidepressivaE.  Fähndrich
  • Dept. of Psychiatry, Free University of Berlin
* Paper presented at the VIIth World Congress of Psychiatry, Vienna 1983.
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract

Clinical and biological variables were investigated for their predictive value with respect to an antidepressant drug treatment. Thirty patients received clomipramine and thirty patients maprotiline.
Characteristic features of the biography, the family anamnesis and the previous course of illness (apart from intermittent course) have no predictive value. The psychopathological symptoms before the start of treatment are also not suitable for prediction (except vegetative syndrome).
The activity of the enzymes MAO, COMT and DBH before the start of treatment have no predictive value. The serum level of maprotiline on the seventh day of treatment does not correlate with the outcome of treatment. It is possible that patients, who have relatives with suicidal tendencies, are more likely to be clomipramine non-responders; patients with relatives who have a psychiatric history but without suicidal tendencies, are more likely to be maprotiline responders; i.a., relatives of the first degree manifesting psychiatric problems speak against a response to clomipramine and indicate a response to maprotiline.
Patients with diurnal variations before the start of treatment are possibly more likely to respond to maprotiline than to clomipramine. There are statistically established findings for only the following variables:
Diurnal variations during treatment speak in favour of an antidepressant response.
A positive SD reaction indicates clomipramine response. A serum level of more than 75 ng clomipramine and more than 30 ng desmethyl-clomipramine/ml serum on the 7th day of treatment clearly predict a response to clomipramine.

Zusammenfassung

Es wurden klinische und biologische Variablen auf ihren prädiktiven Wert bezüglich einer antidepressiven medikamentösen Behandlung untersucht. 30 Patienten bekamen Clomipramin, 30 Patienten Maprotilin.
Merkmale der Biographie, der Familienanamnese und des bisherigen Krankheitsverlaufes (außer intermittierender Verlauf) haben keinen prädiktiven Wert. Auch der psychopathologische Befund vor Behandlungsbeginn taugt zur Prädiktion nicht (außer vegetatives Syndrom).
Die Aktivität der zentralen Enzyme MAO, COMT, DBH, vor Behandlungsbeginn haben keine prädiktive Kraft.
Der Serumspiegel von Maprotilin am 7, Behandlungstag korreliert nicht mit dem Ausgang der Behandlung.
Eventuell sind Patienten, die Verwandte mit Suizid haben, eher Clomipramin-Nonresponder, Patienten mit Verwandten, die psychisch krank sind ohne Suizid eher Maprotilin- Responder; d.h. psychische Auffälligkeiten bei Verwandten 1. Grades sprechen gegen Clomipramin-response und für MaprotiIin-response.Patienten mit Tagesschwankungen vor Behandlungsbeginn sprechen vielleicht eher auf Maprotilin als Clomipramin an. Statistisch gesicherte Befunde liegen lediglich für folgende Variablen vor:
Tagesschwankungen unter der Behandlung sprechen für Antidepressiva-response.
SE-positiv-Reaktion spricht für Clomipramin-response. Ein Serumspiegel von mehr als 75 ng Clomipramin und mehr als 30 ng Desmethyl-Clomipramin/ml Serum am 7. Behandlungstag spricht deutlich für eine spätere response auf Clomipramin.

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