Pharmacopsychiatry 1982; 15: 49-53
DOI: 10.1055/s-2007-1019550
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

The Effects of Anxiolytics on CFF

Die Effekte anxiolytisch-hypnotischer Medikamente auf die FVFG.  Holmberg
  • Psychiatric Unit, Danderyd Hospital
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Among methods for measurement of drug-induced central depressant effect, the CFF test seems to be outstanding. It is valid for its purpose and unusually reliable when performed in a standardized way. The CFF level changes little with practice.

Only single dose experiments are described in this paper. A 6 hour course is followed. Along with CFF the subjective drowsiness is estimated. This is found to mirror the CFF changes, the latter however being much more reliable. Significant differences in effect between various drugs and varying doses can be demonstrated using limited numbers of experimental subjects.

The integrated amount of acute sedative effect can be calculated from the area under the CFF curve. The use of different doses of each drug allows dose-effect curves to be constructed.

Drugs which have been investigated are phenobarbital, diazepam, clorazepate, nitrazepam, oxazepam, lorazepam and clobazam. They show considerable variation in sedative potency. Dose-effect curves differ in slope though not in general shape.

Sedation is not always parallel to drug concentration in blood serum. In particular, the effect is more short-lived than the drug presence in the blood stream. Duration of effect does not obviously differ between drugs.

Potent sedation is an essential quality for a drug used as a hypnotic, while weak sedation (in relation to anxiolytic potency) is most valuable in a day-time anxiolytic. By CFF the sedative property of hypnotic-anxiolytic drugs can be effectively measured before they are applied in greater numbers of volunteers and patients.

Zusammenfassung

Unter den Methoden zur Messung medikamentös bedingter Sedierung scheint die FVF eine besondere Rolle zu spielen. Sie ist valide und ungewöhnlich reliabel, vorausgesetzt, man führt sie standardisiert durch. Dieser Beitrag beschreibt nur Akutversuche bis zur 6. Stunde nach Einnahme. Außer der FVF wird die subjektive Müdigkeit beurteilt. Es zeigt sich, daß diese die FVF-Veränderungen widerspiegelt, aber längst nicht so reliabel ist. Signifikante Unterschiede zwischen verschiedenen Medikamenten und verschiedenen Dosen können mit kleinen Versuchspersonen-Zahlen demonstriert werden. Der Gesamtbetrag des akuten sedativen Effektes läßt sich aus der Fläche unter der FVF-Kurve errechnen. Drei verschiedene Dosen eines jeden Medikamentes erlauben die Aufstellung von Dosis-Wirkungs-Kurven. Untersucht worden sind Phenobarbital, Diazepam, Clorazepat, Nitrazepam, Oxazepam, Lorazepam und Clobazam. Die Medikamente zeigen beträchtliche Unterschiede in der sedativen Potenz. Die Dosis-Wirkungs-Kurven unterscheiden sich in der Steigung, nicht aber in der allgemeinen Form. Sedation und Blutserumspiegel des Medikamentes verlaufen nicht immer parallel. Insbesondere ist die Wirkung kurzdauernder als die Anwesenheit des Medikamentes im Blut. In der Wirkungsdauer besteht kein offensichtlicher Unterschied zwischen den Medikamenten. Wirksame Sedation ist wesentlich für ein Hypnotikum, während schwache Sedation (relativ zur anxiolytischen Wirksamkeit) bei einem Tages-Tranquilizer sehr erwünscht ist. Die FVF vermag die sedative Eigenschaft von hypnotisch-anxiolytischen Medikamenten wirksam zu messen, bevor diese bei einer größeren Zahl von Probanden und Patienten eingesetzt werden.

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