Pharmacopsychiatry 1980; 13(2): 72-78
DOI: 10.1055/s-2007-1019616
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Spezielle Gedächtnis- und Bewußtseinsstörungen unter Therapie mit Antidepressiva bei endogener Depression

Disorders of Memory and Consciousness in Endogenous - Depressed Patients during Antidepressive Drug TreatmentJ.  Böning
  • Universitäts-Nervenklinik und Poliklinik Würzburg
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Besides the well known somnolent and almost delirious states which always imply different mnestic and gnostic disorders also other drug-induced side effects and complications can be observed during antidepressive treatment Mnestic blackouts which clinically are more or less inconspicuous but which are always discovered retrospectively occur more often than they are documented. They are rather related to disturbances of engrammation depending on psychotropic drugs than to a disturbance and narrowing of the state of vigilance and consciousness.

In order to exemplify a serious psychopathological complication of the altogether rare amential-amnestical syndrom, a casuistic report is presented of a case of a regulated semiconscious state during two weeks, a case of an amential-amnestical attack, and a case of ictal amnestical episode (Ictus amnesticus). The possible etiology and the observed disorders of memory and consciousness are discussed.

The following common pathogenetic factors should be considered though the presented three cases have a different psychopathology and probably a different etiology: (1) The specific pharmacodynamics of the individual antidepressive drug, (2) disease related factors including an alteration of the ability of conceiving and of the process of engrammation, (3) an individual vulnerability of neuronal synaptic systems.

Zusammenfassung

Neben den bekannten Benommenheiten und delirnahen Zustandsbildern, welche stets unterschiedlich relevante mnestische und gnostische Störungen implizieren, können unter Antidepressivatherapie in diesem Bereich auch noch andere pharmakogene Nebenwirkungen und Komplikationen beobachtet werden. Häufiger als vermutlich überhaupt registriert, sind klinisch mehr oder minder stumm verlaufende und stets erst retrospektiv aufdeckbare, eng umschriebene mnestische Blackouts. Sie weisen weniger auf eine Trübung und Einengung des Wach- und Bewußtseinszustandes, denn auf psychopharmakabedingte Engrammierungsstörungen hin. Als grobe psychopathologjsche Komplikationen des sehr viel selteneren amentiell-amnestischen Syndromverbandes auch bei jüngeren endogenen Depressiven werden kasuistisch ein geordneter Dämmerzustand von 2 Wochen Dauer, eine amentiell-amnestische Attacke sowie eine iktale amnestische Episode (Ictus amnesticus) mitgeteilt und hinsichtlich ihrer möglichen Pathogenese und unterschiedlichen Alteration der Gedächtnis- und Bewußtseinsfunktionen diskutiert.

Trotz unterschiedlicher Psychopathologie und vermutlich auch Genese der beschriebenen Störsyndrome müssen als gemeinsame pathogenetische Faktoren diskutiert werden: die spezifische Pharmakodynamik des jeweils verabfolgten Antidepressivums (1), morbogene Gesichtspunkte mit u.a. einem Leistungswandel des Auffassens und des Engrammierungsvorganges (2), eine individuelle Vulnerabilität bzw. Kompensationsfähigkeit neuronal-synaptischer Funktionssysteme (3).