Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39(5): 304-307
DOI: 10.1055/s-2007-1019992
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Catamenial Pneumothorax: Report of a Case and Review of the Japanese and non-Japanese Literature

Menstruations-bedingter Pneumothorax: Fallbericht und japanische Literaturübersicht
Further Information

Publication History

1991

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

A case of catamenial pneumothorax (CPT) was presented. The patient is a 34-year-old Japanese woman who had two histories of right pneumothorax occurring simultaneously with the menstruation. A thoracotomy, several blue cysts and tiny perforations were noted in the diaphragm. Partial exicison of the lesion gave a favorable result. Pathological examination of the excised diaphragm revealed an endometriosis. Fisterography of the perforations at thoracotomy showed the pathway between thoracic and abdominal space. But the contrast medium didn't spread widely into the abdomen, but remained localized at the right paracolonic space, in accord with the right side predominancy of the endometriosis of the diaphragm which causes the CPT. The clinical and pathological features in Japanese cases including our own case are compared with those in English literature.

Zusammenfassung

Es wird über den Fall einer 34jährigen Japanerin berichtet, die erstmalig 1989 mit einem rechtsseitigen Thoraxschmerz am 2. Tag ihrer Menstruation zur Aufnahme gelangte. Bei einer Thoraxröntgenaufnahme zeigte sich ein großer rechtsseitiger Pneumothorax, der mit einer Drainage behandelt wurde. Einen Monat später - am 1. Tag der nächsten Periode - trat erneut ein Pneumothorax auf, eine Drainagebehandlung versagte. Bei einer daraufhin durchgeführten Thorakotomie zeigte sich ein kleines Bläschen im Mittellappen sowie einige kleine blaue Zysten mit einer zentralen Perforation des rechten Zwerchfells. Es erfolgte eine partielle Exzision des Zwerchfells mit einer Übernähung. Bei der histologischen Aufarbeitung der entnommenen Zwerchfellgewebsstücke zeigten sich endometriale Drüsen und mesotheliale Zellen, so daß als Ursache der Perforation eine Endometriose angenommen werden kann. Die Patientin ist 1 Jahr nach der Operation bei völligem Wohlbefinden; das Krankheitsbild wird anhand der Literatur diskutiert.

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