Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39: 170-175
DOI: 10.1055/s-2007-1020013
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Arterial Switch Repair and the Obstructive Right Ventricular Outflow Tract: Does It Matter?

Die Bedeutung des obstruktiven rechtsventrikulären Ausflußtraktes auf das Ergebnis der arteriellen Switch-OberationA. E. Urban, A. M. Brecher
  • Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Children's Hospital, St. Augustin, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Right ventricular outflow tract obstruction (RVOTO) was resected in 5 of 78 neonates (6.4%) with complete transposition of the great arteries (TGA) and in 10 of 26 neonates and infants (38.5%) with double outlet right ventricle (DORV) or TGA associated with ventricular septal defect (VSD). The early mortality in the combined series was 7.7%. Morphologic indicators for RVOTO in TGA are abnormal spatial relations of the great arteries, abnormal coronary anatomy, small size of the aortic valve ring, hypoplasia or obstruction of the aortic arch and the presence of a malaligned VSD. Sizing of the RVOT and the aortic valve annulus should confirm the diagnosis and establish the indication for resection. Right ventricular outflow tract obstruction is important for the outcome of arterial switch operation (ASO) in neonates and infants with simple and complex TGA: if subaortic obstruction is anticipated and properly dealt with, the surgical risk of anatomic correction is not increased.

Zusammenfassung

Rechtsventrikuläre Ausflußtraktobstruktion (RVOTO) wurde bei 5 von 78 Neugeborenon (6,4%) mit einfacher Transposition der großen Arterien (TGA) reseziert und bei 10 von 26 Neugeborenen und Säuglingen (38,5%) mit Double-Outlet rechter Ventrikel (DORV) oder TGA assoziiert mit Ventrikel-Septum-Defekt (VSD). DieFrühmortalität beider Serien war7,7%. Morphologische Hinweise für RVOTO bei TGA sind ungewöhnliche Position der Aorta relativ zur Pulmonalarterie, abnormale Anatomic der Koronararterien, kleine Aortenklappe, Hypoplasie oder Obstruktion des Aortenbogens und die Anwesenheit eines “malaligned” VSD. Durch Ausmessen des RVOT mit Ilegarstiften kann die Diagnose bestätigt und die Indikation zur Resektion gestellt werden. RVOTO ist für den Ausgang einer arteriellen Switch-Operation bei Neugeborenen mit einfacher oder komplexer TGA von Bedeutung: Solange man an die Subaortenstenose denkt und sie bei der anatomischen Korrektur reseziert, ist das operative Risiko nicht erhöht.

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