Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39: 180-184
DOI: 10.1055/s-2007-1020015
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Two-Dimensional and Doppler Echocardiographic Follow-up after the Arterial Switch Operation for Transposition of the Great Arteries

Echokardiographische Nachuntersuchung nach arterieller Switch-Operation der Transposition der großen ArterienU. Salzer-Muhar, E. Proll, M. Marx, H. R. Salzer, M. Wimmer
  • Department of Pediatric Cardiology, Children's University Hospital, Vienna, Austria
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Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

An echocardiographic follow-up oxamination was performed in 20 children who underwent an arterial switch operation from November 1984 to October 1990. The age at the time of operation ranged from 1 to 54 days, the weight ranged from 2.5 to 4.5 kg body weight. The time interval from the day of operation and the examination ranged from 3 to 74 months.

M-mode echocardiography showed hypokinetic left ventricular function in 6 patients (30%). Abnormal segmental left ventricular wall motions were found in 6/16 patients (37.5%). Dopplor echocardiographic examination at the site of the pulmonary anastomosis revealed an instantaneous gradient < 20mmlIg in 9 patients (45%), a gradient between 20 and 60mmllg in 9 patients (45) and a gradient <60mmHg in two patients (10%). The location of the stenosis was just below the bifurcation in 17 patients (85%) and seemed to be related to stretching of the pulmonary trunk during the Lecompte maneuver. One patient (5%) had a supravalvular aortic stenosis with a gradient of 43 mmHg.

Color-flow mapping revealed mild aortic regurgiation in 8 patients (40%) but moderate regurgitation in one patient (5%). Three patients (15%) showed mild mitral regurgitation, all of them also had hypokinetic left ventricular function.

Zusammenfassung

20 Kinder, bei welchen im Zeitraum von November 1984 bis Oktober 1990 eine arterielle Switch-Operation ausgeführt worden war, wurden echokardiographisch nachuntersucht. Das Alter bei Operation lag zwischen 1 und 54 Tagen, das Gewicht bei Operation lag zwischen 2,5 und 4,5kg. Das Intervall zwischen Operation und cchokardiographischer Nachuntersuchung betrug 3-74 Monate. M-mode echokardiographisch wurde bei 6 Kindern (30%) ein hypokinetischer linker Ventrikel gefunden. Segmentale Wandbewegungsstörungen fanden sich bei 6/16 Kindern (37,5%).

Der dopplcrcchokardiographisch bestimmte Gradient über dor Pulmonalisanastomose lag < 20mmHg bei 9 (45%), zwischen 20 und 60 mmHg bei 9 (45%) und über 60 mmHg bei zwei der 20 Kinder (10%). Die Lokalisation der Stenosc bofand sich bei 17 Kindern (85%) knapp unterhalb der Bifurkation und war bedingt durch einen Zug im Bereich des Pulmonalishauptstam-mes durch das intraoperativ vorgenommene Lecompte-Manöver.

Eines der 20 Kinder (5%) hatte eine supravalvuläre Aortenstenose mit einem Dopplcr-Gradienten von 43 mmHg.

Farbdopplerechokardiographisch zeigte sich bei 8 (40%) eine geringe Aorteninsuffizienz. Ein Kind (5%) hatte eine mittel-gradige Aortenklappeninsuffizienz, bei 3 Kindern (15%) land sich eine Mitralinsuffizionz, welche jeweils mit einem hypokinetischen linken Ventrikel assoziiert war.

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