Thorac Cardiovasc Surg 1991; 39: 190-193
DOI: 10.1055/s-2007-1020017
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Early Rhythm Disorders after Arterial Switch and Intraatrial Repair in Infants with Simple Transposition of the Great Arteries

Frühpostoperative Rhythmusstörungen nach arterieller Switch-Operation und intraatrialer Korrektur bei Säuglingen mit einfacher Transposition der grossen ArterienW. R. Thies1 , T. Breymann, G. Kleikamp, H. Knobl, E. Crespo-Martinez1 , W. Matthies1 , E. zu Knyphausen1 , H. Meyer1 , R. Körfer
  • 1Department of Pediatric Cardiology and Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, Heart Center North-Rhine Westfalia, Ruhr University of Bochum, Bad Oeynhausen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Between 1986 and 1990 68 infants with transposition of the great arteries (TGA) have been repaired within their first six months of life. From the 51 simple TGA, forming the study group, 20 underwent intraatrial repair according to Mustard and Brom (group I) and 31 received the arterial switch procedure (group II). We compared the observed rhythm disorders after both surgical methods. There were no deaths in group 1 and 3 deaths in group II. Group I: 7 cases (35%) had early postoperative arrhythmias, 6 patients received transient therapy. There were 3 cases of supraventricular tachycardia (SVTI, 2 cases of frequent supraventricular premature beats (SVPB), 1 infant with temporary AV junctional rhythm and 1 with temporary total AV block. Both needed external pacemaker support for maximal two days. Group II: 14 cases (50%) presented rhythm disorders, 13 patients received transient therapy. There were 4 SVT and 3 SVPB. The time of occurence was between the first and the sixth postoperative day. 2 cases of temporary AV junctional rhythm and 2 infants with transient total AV block needed external pacemaker support for maximal two days. 3 cases with relative sinus bradycardia (less than 130 beats/min) improved clinically with temporary external pacemaker support for several hours. Finally all patients of both groups were in sinus rhythm and after two months all antiarrhythmic drugs could be stopped. There have not been any ventricular arrhythmias in the early postoperative period. During the whole follow up (mean 28 months, range 4-60m) no arrhythmias reappeared with two (4%) exceptions.

Zusammenfassung

Zwischen 1986 und 1990wurden 68 Säuglinge mit einer Transposition der großen Arterien (TGA) innerhalb der ersten 6 Lebensmonate korrigiert. Die 51 Fälle mit TGA simplex bilden die Studie. Davon erhielten 20 eine Vorhofumkehroperation nach Mustard und Brom (Gruppe I) und 31 die arterielle Umkehroperation (Gruppe II). Die beobachteten Rhythmusstörungen nach beiden Operationsarten wurden miteinander verglichen. In der Gruppe I verstarb niemand, in Gruppe II verstarben 3 Kinder. Gruppe I: 7 Fälle (35%) hatten frühpostoperativ Arrhythmien, 6 Patienten erhielten eine transiente Therapie. Eine supraventrikuläre Tachykardie (SVT) trat in 3 Fällen auf, gehäufte supraventrikulüre Extrasystolen (SVES) in 2 Fällen, jeweils 1 Säugling hatte einen temporären AV-Knotenrhythmus und einen passageren kompletten AV-Block. Beide benötigten eine externe Schrittmacherunterstützung (SM) für maximal 2 Tage. Gruppe II: 14 Fälle (50%) hatten Arrhythmien, 13 erhielten passager Antiarrhythmika. Es wurden 4 SVT und 3 SVES beobachtet. Sie traten 1 bis 6 Tage postoperativ auf. Jeweils 2 Fälle von passagerem AV-Knotenrhythmus und totalem AV-Block wurden für maximal 2 Tage mit einem externen SM unterstützt. Ebenso besserten sich 3 Kinder mit relativer Sinusbradykardie (unter 130 Schläge/min) durch externe SM-Stimulation. Schließlich waren alle Patienten beider Gruppen im Sinusrhythmus und nach 2 Monaten konnten alle Antiarrhythmika abgesetzt werden. Es gab keine ventrikulären Arrhythmien. Bisher traten in der ganzen Nachbeobachtungszeit von 4 bis 60 Monaten (mittel 28 Monate) bis auf 2 Ausnahmen (4%) keine Arrhythmien mehr auf.

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