Summary
In a randomised prospective study the efficacy of autotransfusion was investigated
in two groups of 25 patients, a study group in which autologous blood was collected
from the mediastinal tubes and retransfused, and a second, control group, in which
only stored blood was used.
In the study group, a reduction of 50% in the amount of stored blood required was
observed. However, in two out of 25 patients the transfusion system could not be used
due to clot formation in one of its components. From the total bloodloss per patient
about 25% became available for autotransfusion. No significant differences between
the two groups were found for hemoglobine, hematocrite, white blood count, platelets
and fibrinogen level. Coagulation studies of the drain blood indicate that an active
process of mediastinal clotting, followed by fibrinolysis occurs during the losing
and collecting. The blood available for retransfusion contained a considerable amount
of small-sized debris.
It is concluded that autotransfusion of drain blood is not to be recommended for routine
use.
Zusammenfassung
In einer randomisierten prospektiven Studie wurde die Wirksamkeit von Autotransfusion
in zwei Gruppen von 25 Patienten untersucht, die routinemäßig wegen koronarer Herzkrankheit
operiert wurden. In der postoperativen Phase erhielt die Kontrollgruppe nur konserviertes
Blut, während in der Autotransfusions-Gruppe (ATS) das Drainagenblut retransfundiert
wurde. In der zu untersuchenden Gruppe wurde eine 50%ige Reduktion im Verbrauch von
Blutkonserven beobachtet. Bei 2 Patienten in diesem Kollektiv versagte das Retransfundieren
wegen Koagel-Bildungin den Schläuchen. Aus dem gesamten Blutverlust pro Patient konnten
ca. 25% davon retransfundiert werden. Bezüglich des Hämoglobins, des Hämatokrits,
Leukozytenzahl, Thrombozytenzahl und Fibrinogen zeigten sich keine signifikanten Unterschiede
zwischen beiden Gruppen. Gerinnungsanalyse des Drainagenblutes zeigte, daß gleichzeitig
ein aktiver Gerinnungsprozeß sowie eine Fibrinolyse stattfinden in der Phase des Verlustes
und Sammelns. Das zur Retransfusion zur Verfügung stehende Blut enlhält beträchtliche
Mengen von klein-kalibrigen Debris. Aus Sicht der Autoren sollte Drainageblut nicht
routinemäßig retransfundiert werden.
Key words
Autotransfusion - Mediastinal blood-loss - open heart surgery - Drain blood