Thorac Cardiovasc Surg 1988; 36(2): 96-99
DOI: 10.1055/s-2007-1020052
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Significance of Early Angiographic Follow-up after Internal Thoracic Artery Anastomosis in Coronary Surgery

Bedeutung der frühen angiographischen Kontrolle nach Mammaria-Anastomose in der KoronarchirurgieH. Kuttler, K. H. Hauenstein, T. Kameda, W. Wenz, V. Schlosser
  • Department of Cardiovascular Surgery and the Radiology Center, University of Freiburg, FRG
Further Information

Publication History

1987

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

The authors report about tho radiological checking of the patency of the internal thoracic artery transplant in 75 patients with coronary artery disease, using intraarterial DSA in the early postoperative phase (between 6th and 8th postoperative day). The left or the right brachial artery was punetated and the contrast medium was injeeted at a dosage of 50 ml in counter-currenl. Only one angiogram series per patient was necessary to appraise the anastomosis and the perfusion of the bypass applied. In 5 patients a stenosis and in 4 patients an occlusion of the transplant could to be diagnosed. Early postoperative angiography enables quality control. In case of occlusion reoperation may be indicated.

Zusammenfassung

Die angiographische Kontrolle in der frühen Phase nach operativer Myokardrevaskularisation ist von großer Bedeutung. Zur frühen Nachkontrolle nach IMA-Anastomosen wird die intraarterielle DSA-Technik als zuverlässige Methode dargestellt und beschrieben. Bei 75 Patienten des eigenen Krankengutes der letzten beiden Jahre erwies sich das dargestellte Verfahren als außerordentlich aussagekräftig; dabei ist es wenig belastend und weitgehend gefahrlos. Besondere angiographische Befunde, wie Anastomosenstenosen, Belassung des ersten Interkostalarterienastes, eine starke Schlängelung oder eine besonders verlangsamte Perfusion, lassen sich darstellen und veranlassen, falls erforderlich, eine Kontrolluntersuchung. Bei 4 Patienten wurde ein Transplantatvorschluß dokumentiert, ohne daß klinisch Zeichen einer erneuten myokardialen Mangeldurchblutung manifest wurden.

    >