Thorac Cardiovasc Surg 1988; 36(3): 141-145
DOI: 10.1055/s-2007-1020062
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Circulatory Effects of Anisodamine on Cardiopulmonary Bypass

Kreislaufeffekte von Anisodamine bei Eingriffen mit extrakorporaler ZirkulationWang Cheng, Zhou Jun-an, Xie Ji-yan, Zhou Jian-lie, Guan Han-ping
  • Department of Cardiac Surgery, Union Hospital
  • Tongji Medical University, Wuhan, Hubei, China
Further Information

Publication History

1987

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Anisodamine, a new M-cholinergic blocker discevered in China, was employed in experimental dogs on cardiopulmonary bypass (CPB) with a view to observing its hypotensive activities. Before bypass an intravenous bolus injection of anisodamine 5 mg/kg caused a transient fall of about 20 mmHg in arterial blood pressure for 10 to 15 minutes, with an increase of about 10 mmHg in pulse pressure, indicating lowering afterload. During bypass, a continuous intravenous drip of anisodamine brought about 27 to 37 mmHg fall in perfusion pressure (comparod with the control group) while the perfusion flow rate was kept constant. Beneficial effects of anisodamine were manifested, post-bypass, by enhancement of cardiac output, lack of elevation of pulmonary arterial pressure, a speedy recovery of the ST segment to normal, and a decrease of the rate-pressure product, as results of circulatory improvement and myocardial protection.

Zusammenfassung

Eine Blutdruckerhöhung bei Eingriffen mit extrakorporaler Zirkulation (EKZ) stellt in der perioperativen Phase eine unerwünschte Kreislaufbelastung dar. Es wurde deshalb im Tierversuch mit EKZ bei 18 Hunden eine in China neu entwickelte Substanz “Anisodamine” (6-[s]hydroxyhyoscyamine) erstmals auf ihre blutdrucksenkende Wirkung untersucht. Anisodamine ist ein M-cholinerger Rezeptor Blocker mit Atropin-ähnlicher Wirkung. Bisher konnte von chinesischen Untersuchern eine Verbesserung der Mikrozirkulation und ein zellprotektiver Effekt dieser Substanz nachgewiesen werden.

Eine intravenöse Bolus-Gabe von 5 mg/kg Körpergewicht Anisodamine vor Beginn der EKZ führt zu einem Abfall des arteriellen Mitteldruckes um etwa 20 mmHg für 10-15 Minuten. Während EKZ bewirkt eine Dauerinfusion von Anisodamine im Vergleich zur Kontrollgruppe eine Verminderung des Perfusionsdruckes, die bei identischem Perfusionsfluss wie in der Kontrollgruppe 27 bis 37 mmHg beträgt. Nach EKZ zeigen sich als positive Effekte eine Erhöhung des Herzminutenvolumens, das Fehlen einer Pulmonalarterien-Druck-erhöhung und eine Verminderung des “Schock-Index” als Ausdruck der kreislauf- und myokard-protektiven Wirkung von Anisodamine.

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