Thorac Cardiovasc Surg 1992; 40(2): 92-95
DOI: 10.1055/s-2007-1020121
Case Report

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Truncus Arteriosus Communis Associated with Interrupted Aortic Arch: A Report on two Uncommon Cases

Truncus arteriosus communis mit einer Atresie des Aortenbogens - Bericht über zwei SonderfälleJ. H. Skalski1 , H. H. Sievers, J. Funda, D. Regensburger, A. Bernhard
  • Departments of Cardiovascular Surgery and Pediatric Cardiology of the University of Kiel, Kiel, Germany
  • 1now Department of Cardiac Surgery, Silesian Heart Center, Silesian Medical Academy, Katowice, Poland
Further Information

Publication History

1991

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

The paper presents two infants with the A-4 type of truncus arteriosus communis (according to Van Praagh's classification). One patient who survived a surgical procedure demonstrated a rare variant of aortic arch interruption to the left off the left subclavian artery (type A according to Celoria and Patton), whereas the second presented an uncommon anomaly in which the right subclavian artery originated from the descending aorta with associated severe truncal valve incompetency.

The authors describe the clinical picture along with the surgial treatment of the first infant who being six days old was subjected to a correction employing the wide patent ductus arteriosus to reconstruct the aortic arch, following the method described by Gomes and McGoon. Subsequently an aortic homograft was implanted in order to connect the right ventricle and the pulmonary artery.

Zusammenfassung

Die vorliegende Arbeit stellt zwei Säuglingsfälle mit dem Truncus arteriosus communis-Typ A4 dar (Klassifizierung nach der Van Praagh-Typologie).

Einer der Patienten, der die chirurgische Behandlung überlebte, hatte eine seltene Variante der Atresie des Aortenbogens und zwar links von der Arteria subclavia (Typ A nach der Celoria- und Patton-Typologie). Der andere Patient zeigte eine ungewöhnliche Anomalie, dergestalt, daß die rechte Arteria subclavia von der Aorta descendens entsprang; außerdem lag eine schwere Truncus-Klappeninsuffizienz vor.

Die Autoren stellen das klinische Bild zusammen mit der chirurgischen Behandlung des einen Säuglings dar, der im Alter von 6 Tagen mit Hilfe eines weiten Ductus arteriosus (nach der Gomes-und McGoon-Methode) operiert wurde. Zwecks Verbindung des rechten Ventrikels mit der Pulmonalarterie wurde anschließend ein aortaler Homograft implantiert.

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