Thorac cardiovasc Surg 1992; 40(3): 135-139
DOI: 10.1055/s-2007-1020131
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Cardiodynamic Effects of Dopamine and Dobutamine

Kardiodynamische Wirkung von Dopamin und DobutaminP. P. Lunkenheimer, K. Redmann, H. Isringhaus1 , W. Flameng3 , G. Rettig2 , W. F. Whimster4
  • Clinic for Thoracic and Cardiovascular Surgery, University Hospital, Münster
  • 1Department for Thoracic and Cardiovascular Surgery, Catholic University, Leuven, Belgium
  • 2Department of Cardiology, Catholic University, Leuven, Belgium
  • 3Department of Cardiovascular Surgery, Catholic University, Leuven, Belgium
  • 4Department of Morbid Anatomy, King's College School of Medicine and Dentistry, London, UK
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

On 11 patients undergoing coronary surgery, at the end of the surgical Intervention, the inotropic responses to 0.4 and 0.8 μg × kg-1 × min-1 dopamine and dobutamine given via the aorto-coronary bypass directly into the coronary artery were compared. These dosages correspond to ones 10 times greater applied intravenously. The measurements were made using needle force probes which were implanted into the myocardial offstream area in the left ventricular wall. Bypass flow was measured simultaneously by an electromagnetic flow probe. There is a significant increase in coronary bypass flow induced by both rates of 0.4 and 0.8 μg × kg-1 × min-1 dobutamine, but there was no significant effect on bypass flow induced by dopamine. Developed myocardial force is raised more by dobutamine medication than by dopamine. However, the rate of contraction increases significantly and relaxation is significantly accelerated by dopamine at both dosages. A significant increase in rate of contraction and relaxation was only induced by the higher dosage of 0.8 μg × kg-1 × min-1 dobutamine.

Zusammenfassung

An 11 Patienten wurde nach Abschluß des koronarchirurgischen Eingriffs die inotrope Antwort des Myokards auf Dopamin und Dobutamin bei lokalen Dosierungen von jeweils 0,4 und 0,8 μg × kg-1 × min-1 nacheinander gemessen. Dabei wurden die zu prüfenden Substanzen, die intravenösen Dosierungen von 4 und 8 μg × kg-1 × min-1 entsprechen, direkt in den Venenbypass gegeben und die Änderung der myokardialen Maschenspannung mit nadeiförmigen Kraftaufnehmern, die ins Abstromgebiet der linksventrikulären Kammerwand implantiert wurden, registriert. Gleichzeitig wurde der Bypass-Fluß mit elektromagnetischen Flußaufnehmern gemessen. Der Bypass-Fluß stieg unter 0,4 μg und unter 0,8/μg × kg-1 × min-1 Dobutamin signifikant an, während Dopamin keine signifikante Auswirkung auf den Bypass-Flußzeigte. Die entwickelte Kraft stieg unter Dobutamin stärker an, als unter Dopamin. Sowohl die Geschwindigkeit der Kraftentwicklung, als auch die Geschwindigkeit des Kraftabfalls stiegen unter 0,4 und 0,8 μg × kg-1 × min-1 Dopamin signifikant an, während Dobutamin einen signifikanten Anstieg der Kraftanstiegsgeschwindigkeit nur bei der höheren Konzentration von 0,8 μg × kg-1 × min-1 zeigte.