Thorac Cardiovasc Surg 1992; 40(6): 330-333
DOI: 10.1055/s-2007-1020175
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Surgical Treatment of Spontaneous Pneumothorax by Video-Thoracoscopy

Chirurgische Behandlung des Spontan-Pneumothorax mit Hilfe der Video-ThorakoskopieR. Inderbitzi, M. Furrer
  • Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, University of Berne, Switzerland
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Since March 1991, 66 patients with spontaneous pneumothorax were treated thoracoscopically employing the principles of minimally invasive surgery. Of these cases, 14 involved a first occurrence, 18 had a pneumothorax longer than 7 days, and 34 were recurrences; causative lung disease was determined in 25 patients. The blebs and bullae were ligated with chromic catgut Roeder loop or resected with the Endo-GIA Stapler. If pathological changes to the lung consistent with Vanderschueren's stage IV were found (n = 36), the treatment was extended to include a parietal pleurectomy. No complications requiring therapy were encountered, the average postoperative hospital stay was 3.2 days. During an average observation pcriod of 10 months (1-27) the recurrence rate was 4.5%. Thoracoscopic thorapy proved to be a simple and safe method for all forms of spontaneous pneumothorax.

Zusammenfassung

Seit März 1991 haben wir 66 Patienten mit einem Spontanpneumothorax nach den Prinzipien der minimal invasiven Chirurgie thorakoskopisch versorgt. 14mal lag ein Erstereignis, 18mal ein persistierender Pneumothorax über mindestens 7 Tage und 34mal ein Rezidivgeschehen vor. Bei 25 Patienten konnte ein ursächliches Lungenleiden diagnostiziert werden. Die verantwortlichen Lungenlecks sowie vorhandene Bullae wurden mittels Röderschlinge ligiert oder mit einem Endo-Klammergerät abgetragen. Wenn die Lungenalterationen einem Stadium IV nach Vanderschueren entsprachen, wurde die Leckversorgung mit einer thorakoskopischen parietalen Pleurektomie kombiniert. Intra- und postoperative Komplikationen waren keine zu verzeichnen. Die durchschnittliche postoperative Verweildauer im Spital betrug 3,2 Tage. Innerhalb der mittleren Verlaufsbeobachtung von 10 Monaten (1-27 Monate) rezidivierten 3 Patienten (4,5 %). Die thorakoskopische Versorgung aller Formen des Spontanpneumothorax ist technisch einfach und komplikationsarm, die postoperative Spitalbehandlung kurz. Zur definitiven Beurteilung der minimal invasiven Behandlungsmethode stehen die Langzeitergebnisse nochaus.

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