Thorac Cardiovasc Surg 1992; 40(6): 340-344
DOI: 10.1055/s-2007-1020177
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

A Microcorrosion Cast Study for Analyzing a New Method of Indirect Myocardial Revascularization

Eine neue Methode der indirekten Myokardrevaskularisation - eine GefäßausgußuntersuchungM. Beyer1 , H. Hoffer1 , U. Beyer2 , A. Görtz3 , S. Mierdl1 , A. Hannekum1
  • 1Department of Cardiovascular Surgery
  • 2Department of Occupational Medicine
  • 3Department of Anesthesiology, University of Ulm, Ulm, Germany
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

In order to study the process of angiogenesis a free skeletal muscle flap was transplanted onto the myocardium of the dog. A microvascular anastomosis with the internal mammary artery (IMA) provided the blood flow to the free graft. In 6 dogs, a myocardial infarction of the anterior wall was induced in order to produce a tissue injury. Four weeks later the skeletal muscle flap was transplanted onto the area of infarction in two dogs with its pars anterior in contact with the heart. In two dogs, the muscle was grafted with its pars posterior, i. e. the muscle fascia between the heart and the graft. In two other dogs, the flap was transplanted with its pars anterior in contact with the heart onto a healthy myocardium. Two animals with infarction were left as controls. Eighteen weeks later a microcorrosion cast was prepared from the hearts with the muscle flap. This evidenced neoangiogenesis in the heart only after transplantation of the graft with its pars anterior onto the myocardium whether it was ischemic or not. The intact muscle fascia, though, inhibited sprouting of vessels. In the controls no angiogenic activity was noted. Results are discussed with regard to the probable origin of the neovessels.

Zusammenfassung

In einer tierexperimentiellen Studie wurde an 6 Hunden untersucht, inwieweit es nach Transplantation eines freien Skelettmuskellappens (SML) auf das Herz zu einer Gefäßeinsprossungins Myokard kommt. Die SML wurden

a) auf ein vorher infarziertes Myokard

b) auf ein gesundes Myokard

transplantiert. Die SML wurden einmal mit ihrer blutigen Pars anterior, und einmal mit ihrer Pars posterior, d.h. mit der intakten Muskelfaszie auf das infarzierte Herz, transplantiert. Auf das gesunde Myokard wurden ebenfalls die SML mit der Pars anterior transplantiert. Schließlich wurden 2 Kontrolltiere mit Infarkt nicht transplantiert. Es zeigte sich anhand von Gefäßausgußpraparaten und lichtmikroskopisch, daß es nach Transplantation mit der Pars anterior des Muskels sowohl beim infarzierten als auch gesunden Herzen zu einer Myokardneovaskularisation kam, während nach Transplantation der SML mit der Pars posterior sowie bei den Kontrollen nur mit Infarkt, keine derartige Gefäßneubildung stattgefunden hatte. Die Resultate werden hinsichtlich möglicher gefäßneubildender Induktoren diskutiert.

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