Thorac Cardiovasc Surg 1992; 40(6): 356-360
DOI: 10.1055/s-2007-1020180
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

The Use of Mesh-tube-Constricted Dilated or Varicose Veins as Arterial Bypass Conduit

Netzumhüllte dilatierte oder variköse Venen als arterielle BypasstransplantateA. Moritz, F. Raderer2 , H. Magometschnigg, W. Trubel, R. Ullrich1 , G. Laufer, M. Staudacher
  • 2nd Surgical Department,
  • 1Department of Pathology, University of Vienna, Austria
  • 2Ludwig Boltzmann Institute for Cardiosurgical Research, Vienna, Austria
Further Information

Publication History

1992

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

In general, dilated and varicose veins are not used as arterial bypass grafts despite their physiological endothelial lining. A uniform small diameter may be achieved by inserting such veins into mesh tubes. To test the degree to which dilated veins can be constricted without forming folds, in-vitro and experimental investigations were performed before such composites were used for clinical reconstruetive surgery.

Ovine jugular veins with a diameter of 15 mm were inserted into 6 mm tubes. After casting in paraffin wax none of the specimens showed folds on the flow surface.

In 12 sheep pairs of mesh-constricted jugular veins and native femoral veins wore implanted as femoropopliteal bypass grafts. Six animals were killed at 6 months and 6 at one year. All bypasses remained patent and none showed signs of obstruction caused by folds or anastomotic hyperplasia at angiographic control. Intimal hyperplasia was significantly reduced from 416 ± 143μm in the midportion of native vein grafts to 231 ± 76μm (p = 0.0001 paired t-test) in constricted veins as well as at the anastomoses (358 ± 256 μm vs. 180 ± 73 μm; p = 0.008).

Partially or totally mesh-tube-constricted varicose veins wore used for infrainguinal reconstruetions in 19 patients and for coronary revascularization in 3. All grafts showed an even calibration at control angiography.

As constriction does not lead to internal folds, varicose or dilated veins may be used sucessfully as bypass grafts after insertion into mesh tubes. The external reinforcement reduces the intimal hyperplasia within the graft and also reduces anastomotic hyperplasia.

Zusammenfassung

Dilatierte oder variköse Venen werden, obwohl sie eine physiologische Endothelauskleidung haben, im allgemeinen nicht als Bypasstransplantate verwendet. Durch Einziehen solcher Venen in Schlauchmaterialien kann ein gleichförmiger Querschnitt erzielt werden. Um festzustellen wieweit die Kaliberreduktion möglich ist, ohne daß es zur Faltenbildung der Wand kommt, wurden In-vitro- und experimentelle Untersuchungen durchgeführt, bevor umhüllte Venen klinisch als Gefäßersatz verwendet wurden.

Jugularvenen von Schafen mit einem Durchmesser von 15 mm wurden in 6-mm-Netzschläuche eingezogen. Nach dem Ausgießen mit Paraffinwax zeigte keines der Präparate Falten an der inneren Oberfläche.

Netzumhüllte Jugularvenen und native Femoralvenen wurden in Paaren bei 12 Schafen als femoropoplitealer Bypass implantiert. Sechs Tiere wurden nach einem halben Jahr und weitere 6 nach 12 Monaten nachuntersucht. Alle Bypasses waren durchgängig und frei von Stenosen. Die Intimahyperplasie war bei den umhüllten Venen signifikant gegenüber den nativ implantierten Venen reduziert (231 ± 76 μm vs 416 ± 143μm; p = 0,0001 gepaarter t-Test). Ebenso war dies im Bereich der Anastomosen festzustellen (180 ± 73 vs 358 ± 256μm; p = 0,008).

Komplett oder teilweise netzverstärkte Venen wurden bei 19 Patienten für periphere und bei 3 für aortokoronare Revaskularisationen verwendet. Alle Grafts zeigten einen gleichmäßigen Querschnitt in der Kontrollangiographie.

Da eine Kaliberreduktion dilatierter oder variköser Venen durch Einziehen in Netzschläuche nicht zu einer Faltenbildung führt, können solche erfolgreich als Bypasstransplantat verwendet werden. Durch Verstärkung von außen kommt es zu einer Reduktion der Intimadicke im Graft und an den Anastomosen.

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