Thorac Cardiovasc Surg 1988; 36(6): 320-325
DOI: 10.1055/s-2007-1022973
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Improvement in Cardiac Performance and Excercise Tolerance After Left Ventricular Aneurysm Surgery - A Prospective Study

Die Verbesserung von kardialer Funktion und körperlicher Belastbarkeit nach Linksventrikelaneurysma-Resektion: Eine prospektive StudieA. Mangschau, K. Forfang, K. Rootwelt1 , T. Frøysaker2
  • Departments of Medicine,
  • 1Clinical Chemistry,
  • 2Surgery National Hospital of Norway, University of Oslo, Oslo, Norway
Further Information

Publication History

1988

Publication Date:
19 March 2008 (online)

Summary

Forty two patients were studied prospectively by rest and exercise radionuclide ventriculography before and after (10 ± 4 months) left ventricular aneurysm resection. Functional classification (NYHA) improved from 3.0 ± 0.6 to 2.3 ± 0.5 (p < 0.0001) with an increase in double product (p < 0.01) and total exercise workload (p < 0.04) over preoperative values.

End-diastolic volume was significantly reduced (p < 0.0001) and resting global left ventricular ejection fraction (LVEF) improved significantly (p < 0.03) after surgery, as did regional ejection fractions of the lateral/inferior wall (p < 0.01). Cardiac index (CI) at rest, however, remained unchanged.

Under excercise, improvement of global (p < 0.0003) and regional ejection fractions (p < 0.02) was more pronounced and a significant increase was also observed for CI (p < 0.003). Improvement in left ventricular performance occurred both in patients with single and multiple vessel disease, but was more dinstinct in the latter group who additionally received coronary artery bypass grafts. These patients were furthermore postoperatively able to increase global LVEF at exercise (p < 0.05).

We conclude that aneurysm resection with or without coronary bypass relieves cardiac symptoms and improves exercise tolerance and left ventricular function at rest and on exercise in most patients.

Zusammenfassung

42 Patienten wurden vor und 10 ± 4 Monate nach Linksventrikelaneurysma-Resektion prospektiv mittels Radionukleid-Ventrikulographie untersucht. Es zeigte sich eine Verbesserung in der NYHA-Klassifizierung von 3,0 ± 0,6 auf 2,3 ± 0,5 (p < 0,001), wobei es im Vergleich zu den präoperativen Werten zu einer signifikanten Steigerung des Doppel-Produktes (Herzfrequenz × syst. Blutdruck) (p < 0,01) sowie der Gesamtbelastbarkeit (p < 0,04) der Patienten kam.

Das enddiastolische Linksventrikelvolumen war signifikant geringer als präoperativ (p < 0,0001). In Ruhe hatten postoperativ sowohl die globale linskventrikuläre Auswurffraktion (LVEF) als auch die regionale Auswurffraktion der lateralen/inferiorenWandabschnitte signifikant zugenommen (p < 0,03 bzw. p < 0,01). Der Cardiac Index (CI) zeigte dagegen in Ruhe keine Veränderung.

Im Gegensatz dazu waren unter Belastung globale (p < 0,0003) und regionale (p < 0,02) LVEF hoch signifikant verbessert und es kam zu einem signifikanten Anstieg des CI (p < 0,003). Eine Verbesserung der linksventrikulären Funktion konnte sowohl bei Patienten mit einer Eingefäß- wie auch Mehrgefäßerkrankung nachgewiesen werden. Die Funktionsverbesserung bei Patienten mit einer Mehrgefäßerkrankung, bei denen zusätzlich eine aorto-koronare Bypass-Operation ausgeführt worden war (n = 25), war jedoch wesentlich ausgeprägter. Außerdem waren diese Patienten in der Lage, unter Belastung ihre postoperative LVEF noch deutlicher zu steigern (p < 0,05).

Aus den vorliegenden Ergebnissen kann geschlossen werden, daß eine Linksventrikelaneurysma-Resektion, sei es mit oder ohne gleichzeitige aorto-koronare Bypass-Operation, bei der überwiegenden Anzahl der Patienten zu einer Verbesserung der kardialen Symptomatik, der Belastbarkeit und der Linskventrikelfunktion führt.

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