Geburtshilfe Frauenheilkd 1991; 51(3): 223-227
DOI: 10.1055/s-2007-1023708
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Hämostase und Präeklampsie

Haemostasis and Pre-EclampsiaL. Heilmann1 , B. Hojnacki1 , E. Spanuth2
  • 1Abt. für Gynäkologie und Geburtshilfe am Stadtkrankenhaus Rüsselsheim (Chefarzt: Prof. L. Heilmann)
  • 2Böhringer Mannheim, Abt. Blutgerinnung
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Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

In einer Longitudinal-Studie an 125 Schwangeren von der 25.- 40. SSW wurden folgende hämostaseologische und hämorheologische Parameter untersucht: Antithrombin III, α2-Antiplasmin, Plasminogen, D-Dimer, Faktor-VIIIR:Ag, TAT, Protein C, Fibrinogen, Hämatokrit, Thrombozyten, Erythrozytenaggregation und Plasmaviskosität. Diese Daten wurden mit denen von 16 präeklamptischen Frauen und 7 Schwangeren mit einem HELLP-Syndrom verglichen. Wir fanden nur beim HELLP-Syndrom eine Gerinnungsaktivierung mit einem deutlichen Anstieg der D-Dimere sowie einen statistischen Abfall des Protein C und Antithrombin III. Dagegen waren keine Unterschiede in der Gerinnungsaktivierung zwischen normalen unkomplizierten Schwangerschaften und Präeklampsien ohne Leberbeteiligung festzustellen.

Abstract

A longitudinal study has been undertaken in 125 pregnant women between 25 and 40 weeks of gestation, to provide systematic information on the changes that occur in a wide ränge of haemostasiological and haemorheological variables. Fibrinogen, D-Dimer, Factor VIIIR: Ag, erythrocyte aggregation and plasma viscosity rose markedly throughout pregnancy. Antithrombin III and α2-antiplasmin were unchanged during pregnancy. There were no significant differences between women in the pre-eclamptic group (N = 16) and the control group. HELLP Syndrome (N = 7) was associated with high D-Dimer (p < 0.05), and TAT (p < 0.05), low antithrombin III (p < 0.03), protein C (p < 0.01) and platelets (p < 0.001). Our results demonstrate that during pregnancy (also, however, in pre-eclamptic women) alterations of the coagulation system occur, but these changes do not affect the overall haemostatic balance. Findings in patients with “true” HELLP Syndrome are consistent with an increased tendency for intravascular coagulation.

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