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DOI: 10.1055/s-2007-1024304
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Die effektive Behandlung des malignen Pleuraergusses: Thorakoskopische Talkumpleurodese - pleuroperitonealer Shunt
Effective treatment of malignant pleural effusion: thoracoscopic talcum pleurodesis and pleuroperitoneal shuntPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Grundproblematik: Die definitive Palliation maligner Pleuraergüsse erfordert ein effizientes Therapieverfahren mit geringer verfahrensbedingter Morbidität und Letalität.
Patienten und Methodik: Im Rahmen einer retrospektiven Verlaufsbeobachtung wurden die Behandlungsergebnisse von 37 videoassistierten thorakoskopischen Talkumpleurodesen und sechs Implantationen pleuroperitonealer Shunts bei 36 Patienten (15 Männer, 21 Frauen, mittleres Alter 65 [48-89] Jahre) mit malignen Pleuraergüssen evaluiert.
Ergebnisse: Die thorakoskopische Talkumpleurodese führte in 89 % der Fälle zu einer klinisch signifikanten Besserung der Atemnotsymptomatik, die Implantation eines pleuroperitonealen Shuntes ermöglichte die dauerhafte innere Ergußdrainage bei bereits gefesselter Lunge.
Folgerung: Die videoassistierte thorakoskopische Talkumpleurodese stellt das therapeutische Verfahren der Wahl zur palliativen Behandlung maligner Pleuraergüsse bei noch entfaltbarer Lunge dar; bei gefesselter Lunge ist die Implantation eines pleuroperitonealen Shuntes die effektivste dauerhafte Palliationsmöglichkeit.
Abstract
Basic problem: Definitive palliation of malignant pleural effusion demands a therapeutic procedure that is efficient with a low risk of complication and death. This study was undertaken to evaluate the outcome of thoracoscopic talcum pleurodesis (TTP), with insertion of pleuroperitoneal shunt (PPS) for permanent drainage, if indicated.
Patients and methods: The results of treating malignant pleural effusions were analysed retrospectively in 36 patients (15 men, 21 women; mean age 65 [48-89] years) who had undergone 37 video-assisted TTP and 6 PPS.
Results: TTP achieved significant improvement of dyspnoea in 89 % of patients and PPS succeeded in providing permanent internal drainage even in cases of adherent pleura.
Conclusion: Video-assisted TTP is the method of choice in the palliative treatment of malignant pleural effusions in the still expanding lung. In case of an adherent nonexpanding lung PPS provides effective and permanent palliation.