Klin Padiatr 1993; 205(5): 354-356
DOI: 10.1055/s-2007-1025248
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Der stumme persistierende Ductus arteriosus

Persistent Subclinical Ductus ArteriosusD.  Schumann1 , S.  Schickendantz1 , A.  Borowski2 , U.  Mennicken1
  • 1Kinderkardiologie der Klinik und Poliklinik für Kinderheilkunde der Universität zu Köln
  • 2Klinik und Poliklinik für Herzchirurgie der Universität zu Köln
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

We report on 14 observations undertaken by ourselves of silent persistent ductus arteriosus (SPDA). During a three year period with the routine use of color doppler flow evaluation we found cases of SPDA in 14 children. A very little ductus arteriosus is already known to us through earlier heart catheter examinations which were undertaken because of other isolated heart defects (16 cases in 345 isolated heart defects over 10 years). We also consider the fact that SPDA is not an infrequent result after the occlusion of a patent ductus arteriosus with the Rashkind-Occluder- System and after operative ligatures of patent ductus arteriosus. Finally, we compare our results concerning the frequency of SPDA with current literature and discuss consequential therapies.

Zusammenfassung

Wir berichten über 14 eigene Beobachtungen eines klinisch stummen persistierenden Ductus arteriosus (SPDA). Seit dem routinemäßigen Einsatz der Farbdoppleruntersuchung fanden wir in 3 Jahren bei 14 Kindern einen SPDA. Ein sehr kleiner Ductus arteriosus ist uns schon aus früheren Herzkatheteruntersuchungen, die wegen anderen isolierten Herzfehlern durchgeführt wurden, bekannt (während 10 Jahren 16 Fälle bei 345 isolierten Herzfehlern). Außerdem ist der SPDA ein nicht seltener Befund nach Verschluß eines offenen Ductus arteriosus mit Rashkind-Occluder-System und nach operativer Ligatur eines offenen Ductus arteriosus. Es werden die Häufigkeit und die therapeutischen Konsequenzen diskutiert.

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