Fortschr Neurol Psychiatr 2007; 75(9): 541-548
DOI: 10.1055/s-2007-959192
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Ist der European Addiction Severity Index ein sinnvolles Diagnoseinstrument bei Alkoholabhängigkeit?

Is the European Addiction Severity Index a Useful Tool in the Diagnostic Routines of Alcohol Dependence?P.  Schmidt1 , H.  Küfner2 , S.  Hasemann1, 3 , B.  Löhnert3 , W.  Kolb4 , U.  Zemlin4 , M.  Soyka1, 5
  • 1Psychiatrische Klinik der Ludwig-Maximilians-Universität München, Deutschland (Direktor: Prof. Dr. med. Hans-Jürgen Möller)
  • 2Institut für Therapieforschung München, Deutschland
  • 3Klientzentrierte Problemberatung Dachau, KPB, Fachambulanz für Suchterkrankungen, Deutschland
  • 4Fachklinik Wilhelmsheim, Deutschland
  • 5Privatklinik Meiringen, Schweiz
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 March 2007 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Untersuchung der Wertigkeit des EuropASI in der Patientenallokation und Messung von Veränderungen im Schweregrad der Alkoholabhängigkeit. Methodik: In die Analyse wurden 3 Gruppen alkoholabhängiger Patienten (n = 242) eingeschlossen. Die Behandlung erfolgte in 2 Einrichtungen und mittels 3 verschiedener Therapieformen: ambulanter (n = 75), stationärer Kurzzeit- (n = 88) und stationärer Langzeittherapie (n = 79). Zur Bestimmung des Schweregrades der Abhängigkeit wurden die European Addiction Severity Index-(EuropASI) Composite Scores [24], die sich für Veränderungsmessung und den Einsatz im Rahmen der Wissenschaft eignen, genutzt. Die Messung erfolgte vor Therapiebeginn und nach Beendigung der Therapie. Die Analysen beinhalteten den Vergleich der Ausgangswerte sowie die Untersuchung von Zeit- und Gruppeneffekten. Ergebnisse: Die Patienten waren im Mittel 45,3 Jahre (SD = 8,6) alt und zu 26,4 % (n = 64) Frauen. Die 3 Gruppen unterschieden sich signifikant hinsichtlich vorhandener Berufsausbildung, Beschäftigungsstatus, Familienstand, Alter zu Beginn der Alkoholabhängigkeit, durchschnittlicher täglicher Trinkmenge im letzten halben Jahr, vorheriger Entgiftungen und Entwöhnungen sowie Suizidversuchen. Unter Kontrolle dieser Variablen ergaben sich zu t0 Unterschiede zwischen den 3 Gruppen im Bereich „Alkoholgebrauch” und Verbesserungen zwischen t0 und t1 für alle 3 Gruppen in den Bereichen „Alkoholgebrauch” sowie „Arbeitszufriedenheit”.Diskussion: Die mittels EuropASI festgestellten Schweregradeinschätzungen vor Therapiebeginn zeigten für den Bereich „Alkoholgebrauch” intentionsgemäße Abstufungen. So wurden im Mittel jene Patienten in der ambulanten Therapie betreut, die in diesem Bereich die vergleichsweise geringsten Probleme berichteten und in der stationären Langzeittherapie die Patienten mit den relativ größten Problemen. Zudem zeigte der t0-t1-Vergleich für alle 3 Gruppen eine Verringerung der Composite Scores in den Bereichen „Alkoholgebrauch” und „Arbeitszufriedenheit”, die auf eine Reduktion des Schweregrades der Alkoholabhängigkeit im Therapieverlauf deuten. Letztlich spiegelten die EuropASI-Scores die intendierte Allokation von Patienten zu unterschiedlichen Therapien anhand des Schweregrades wider. Trotz einiger Grenzen der Composite Scores wird der EuropASI als geeignetes Allokationsinstrument eingeschätzt. Methoden- und anwendungskritische Aspekte des EuropASI werden diskutiert.

Abstract

Aim: To study the validity of the EuropASI in the patient allocation context and to measure the alcohol severity changes with treatment. Method: The examination based on three groups of alcohol-dependent patients (n = 242): outpatients (n = 75), inpatients in a short-term treatment (n = 88), and inpatients in a long-term treatment (n = 79). Treatments took place in two clinics. The European Addiction Severity Index (EuropASI)-Composite Scores [24] were calculated for severity assessment of alcohol dependence. These scores are qualified for change measurement and scientific utilization. Assessments took place on admission and at discharge from the treatment unit. Analyses included the outset values comparison and the examination of both time as well as group effects. Results: Mean age of patients was 45.3 years (SD = 8.6) and 26,4 % of the participants were females (n = 64). The three groups differed significantly in their completion of professional training, employment status, marital status, onset of alcohol dependence, daily alcohol intake in the past half year, previous detoxifications, previous rehabilitations, and at least one attempted suicide. Adjusted for these variables, the 3 groups differed in the alcohol domain at t0, and t0-t1-improvements resulted for the whole sample in the alcohol domain and the domain ‘employment satisfaction’.Discussion: The severity ratings by means of EuropASI-Composite Scores illustrated the assumption that the severity level gives information about the treatment needs: the more severe disorder the larger the treatment needs. Furthermore, a t0-t1-decrease of the Composite Scores was shown for the whole sample in the domains ‘alcohol use’ and ‘employment satisfaction’. This points to a reduction of the addiction severity level due to treatment. In spite of some limitations regarding the Composite Scores, the EuropASI seems to be useful for patient allocation.

Literatur

  • 1 Atkinson R M, Ryan S C, Turner J A. Variation among aging alcoholic patients in treatment.  Am J Geriatr Psychiatry. 2001;  9 (3) 275-282
  • 2 Samet J H, Friedmann P, Saitz R. Benefits of linking primary medical care and substance abuse services: patient, provider, and social perspectives.  Arch Intern Med. 2001;  161 85-91
  • 3 Soyka M. Psychische und soziale Folgen chronischen Alkoholismus.  Deutsches Ärzteblatt. 2001;  42 A2732-2736
  • 4 Wu L T, Ringwalt Ch L. Alcohol dependence and use of treatment services among women in the community.  Am J Psychiatry. 2004;  161 1790-1797
  • 5 Jeffery D P, Ley A, McLaren S, Siegfried N. Psychosocial treatment programs for people with both severe mental illness and substance misuse.  The Cochrane Database of Systematic Reviews. 2000;  2 1-35
  • 6 Lima M S, Soares B GO, Farrel M. Psychosocial interventions for alcohol use disorders (Protocol).  The Cochrane Database of Systematic Reviews. 2001;  2 1-6
  • 7 Saitz R, Horton N J, Larson M J, Winter M, Samet J H. Primary medical care and reductions in addiction severity: a prospective cohort study.  Addiction. 2005;  100 70-78
  • 8 Soyka M, Bottlender M. Für welche Patienten ist eine ambulante Therapie der Alkoholabhängigkeit geeignet? Neue Versorgungsansätze und erste Ergebnisse.  Suchtmed. 2004;  6 (1) 73-79
  • 9 Augustin R, Kraus L. Alkoholkonsum, alkoholbezogene Probleme und Trends. Ergebnisse des Epidemiologischen Suchtsurvey 2003.  Sucht. 2005;  51 (1) 29-39
  • 10 Lloyd J J, Chen C Y, Storr C L, Anthony J C. Clinical features associated with receipt of alcohol treatment.  J Stud Alcohol. 2004;  65 (6) 750-757
  • 11 Simon R, Palazzetti M. Jahresstatistik 1998 der stationären Suchtkrankenhilfe in der Bundesrepublik Deutschland.  Sucht. 1999;  45 (2) 58-95
  • 12 Tecklenburg H J. Umsetzung und Effektivität ambulanter Rehabilitation - Ergebnisse einer prospektiven multizentrischen Katamnese (1994 - 1998) an anerkannten Behandlungsstellen in Schleswig-Holstein.  Sucht. 2001;  47 350-358
  • 13 Küfner H. Ergebnisse von Kurzinterventionen und Kurztherapien bei Alkoholismus - ein Überblick.  Suchtmedizin. 2000;  4 181-192
  • 14 Dearing R L, Barrick Ch, Dermen K H, Walitzer K S. Indicators of client engagement: influences on alcohol treatment satisfaction and outcomes.  Psychol Addic Behav. 2005;  19 71-78
  • 15 Kielstein V. Indikationskriterien und Prinzipien der ambulant/tagesklinischen Therapie von Alkoholabhängigen.  Sucht. 1991;  37 114-120
  • 16 Putt C A, Dowd E T, McCormick R A. Impact of pre-existing levels of hostility and aggression on substance abuse treatment outcome.  Counseling Psychology Quarterly. 2001;  14 139-147
  • 17 Ryan R M, Plant R W, O'Malley S. Initial motivations for alcohol treatment: relations with patient characteristics, treatment involvement, and dropout.  Addict Behav. 1995;  20 279-297
  • 18 Soyka M, Horak M. Outpatient alcohol detoxification: implementation efficacy and outcome effectiveness of a model project.  Eur Addict Res. 2004;  10 180-187
  • 19 Finney J W, Hahn A C, Moos R H. The effectiveness of inpatient and outpatient treatment for alcohol abuse: the need to focus on mediators and moderators of setting effects.  Addiction. 1996;  91 1773-1796
  • 20 Wagner T, Krampe H, Stawicki S, Reinhold J, Jahn H, Mahlke K, Barth U, Sieg S, Maul O, Galwas C, Aust C, Kröner-Herwig B, Brunner E, Poser W, Henn F, Rüther E, Ehrenreich H. Substantial decrease of psychiatric comorbidity in chronic alcoholics upon integrated outpatient treatment - results of a prospective study.  J Psychiatr Res. 2004;  38 619-635
  • 21 Bühringer G, Kröger C, Küfner H, Lieb R, Schütz C, Soyka M, Wittchen H-U. Suchtforschungsverbund ASAT: Entwicklung von Zuordnungsmodellen für Interventionen bei Substanzstörungen.  Suchtmed. 2004;  6 7-13
  • 22 Cohen E, Feinn R, Arias A, Kranzler H R. Alcohol treatment utilization: findings from the National Epidemiologic Survey on alcohol and related conditions.  Drug Alcohol Depend. 2007;  86 214-221
  • 23 McLellan A T, Loborsly L, O'Brien C P, Woody G E. An improved evaluation instrument for substance abuse patients: the Addiction Severity Index.  J Nerv Ment Dis. 1980;  168 26-33
  • 24 Gsellhofer B, Küfner H, Voigt M, Weiler D. European Addiction Severity Index EuropASI. Manual für Training und Durchführung. Hohengehren: Schneider 1999
  • 25 Gerevich J, Bácskai E, Kó J, Rózsa S. Reliability and validity of the Hungarian version of the European Addiction Severity Index. Results of a multi-focal research project.  Psychopathology. 2005;  38 301-309
  • 26 Scheurich A, Müller M J, Wetzel H, Anghelescu I, Klawe C, Ruppe A, Lörch B, Himmerich H, Heidenreich M, Schmid G, Hautzinger M, Szegedi A. Reliability and validity of the German version of the European Addiction Severity Index (EuropASI).  J Stud Alcohol. 2000;  61 916-919
  • 27 World Health Organisation .The ICD-10 Classification of Mental and Behavioural Disorders. Clinical Descriptions and Diagnostic Guidelines. Geneva: WHO 1992
  • 28 American Psychiatric Association .Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th Edition. Washington, DC: American Psychiatric Press 1994
  • 29 Soyka M, Horak M, Löhnert B, Löhnert E, Rüster P, Möller H-J. Ambulante Entgiftung Alkoholabhängiger - Ein Modellversuch.  Nervenheilkunde. 1999;  8 147-152
  • 30 Bottlender M, Soyka M. Impact of craving on alcohol relapse during, and 12 month following, outpatient treatment.  Alcohol & Alcoholism. 2004;  39 357-361
  • 31 Bottlender M, Soyka M. Outpatient alcoholism treatment: predictors of outcome after 3 years.  Drug and Alcohol Dependence. 2005a;  80 83-89
  • 32 Bottlender M, Soyka M. Efficacy of an intensive outpatient rehabilitation program in alcoholism: predictors of outcome 6 month after treatment.  Eur Addic Res. 2005b;  11 132-137
  • 33 Blanken P, Hendriks V, Pozzi G, Tempesta E, Hartgers Ch, Koeter M, Fahrner E-M, Gsellhofer B, Küfner H, Kokkevi A, Uchterhagen A. European Addiction Severity Index. EuropASI. A guide to training and administering EuropASI Interviews. European Cooperation in the field of scientific and technical research 1994
  • 34 McLellan A T, Kushner H, Metzger D, Peters R, Smith I, Grissom G, Pettinati H, Argeriou M. The Fifth Edition of the Addiction Severity Index.  J Subst Abuse Treat. 1992;  9 99-213
  • 35 Weiler D, Voigt M, Küfner H. Anwendung des European Addiction Severity Index (EuropASI) im Rahmen der Behandlung von Drogenabhängigen.  Sucht. 2000;  46 197-208
  • 36 SPSS Software Company .Statistic package for social science software version 13 (SPSS). 2005
  • 37 Koeter M WJ, Hartgers C. Preliminary procedure for the computation of the EuropASI Composite Scores. The Amsterdam Institute for Addiction Research 1997
  • 38 Rudolf M, Müller J. Multivariate Verfahren. Eine praxisorientierte Einführung mit Anwendungsbeispielen in SPSS. Göttingen: Hogrefe 2004
  • 39 Melberg H O. Three problems with the ASI composite scores.  J Subst Use. 2004;  9 120-126
  • 40 Gerevich J, Bácskai E, Rózsa S. Hungarian adaption of the European Addiction Severity Index.  J Subst Use. 2004;  9 185-191
  • 41 Raes V, Lombaert G. EuropASI: a standard in de Sleutel, Belgium.  J Subst Use. 2004;  9 196-204
  • 42 Stenius K, Room R. Measuring “addiction” in Europe: the diffusion of the Addiction Severity Index, and its purpose and functions.  J Subst Use. 2004;  9 105-119
  • 43 Mäkelä K. Studies of the reliability and validity of the Addiction Severity Index.  Addiction. 2004;  99 398-410

Dipl. Psych. Peggy Schmidt

Psychiatrische Klinik der Ludwig-Maximilians-Universität München

Nußbaumstr. 7

80336 München

Email: peggy.schmidt@med.uni-muenchen.de

    >