Ultraschall Med 2009; 30(1): 47-51
DOI: 10.1055/s-2007-963645
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A New Sonographic Weight Formula for Fetuses ≤ 2500 g

Neue ultraschallgestützte Gewichtsformel für Feten ≤ 2500 gJ. Siemer1 , A. Hilbert2 , N. Hart2 , B. Meurer2 , T. Goecke2 , R. L. Schild2
  • 1Obstetrics and Gynaecology, University Hospital, Mannheim
  • 2Obstetrics and Gynaecology, University Hospital, Erlangen
Further Information

Publication History

received: 3.7.2007

accepted: 18.9.2007

Publication Date:
09 January 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Das Geburtsgewicht ist ein wichtiger prädiktiver Parameter für neonatale Morbidität und Mortalität bei kleinen Feten. Eine genaue Gewichtsschätzung ist daher ein wertvolles Instrument, um das weitere geburtshilfliche Management zu bestimmen. Die meisten Studien, die eine neue Formel präsentieren, haben relativ kleine Kollektive mit einem engen Gewichtsbereich, meistens reife Feten, eingeschlossen. In einer vorangegangenen Studie haben wir verschiedene Gewichtsformeln über den gesamten Geburtsgewichtsbereich und in definierten Subgruppen untersucht. Wir konnten zeigen, dass einige Regressionsformeln in diesen Subgruppen anderen überlegen waren. Außerdem wurden in der Gruppe der Kinder mit einem Geburtsgewicht unter 2500 g die höchsten Ungenauigkeiten gefunden. Dies lässt vermuten, dass eine Formel, die von einer niedrigeren Geburtsgewichtsgruppe abgeleitet wurde, möglicherweise die Genauigkeit in diesem Gewichtsbereich verbessert. Ziel dieser Studie war es daher, eine neue spezifische Formel zur Gewichtsschätzung bei Feten bis einschließlich 2500 g zu entwickeln und diese mit allgemein gebräuchlichen zu vergleichen. Material und Methoden: Diese Studie schloss 260 Schwangerschaften ein. Die Einschlusskriterien waren eine Einlingsschwangerschaft; ein Geburtsgewicht kleiner oder gleich 2500 g; eine Ultraschalluntersuchung mit vollständigen biometrischen Parametern innerhalb sieben Tagen vor Entbindung und ein Fehlen von strukturellen oder chromosomalen Malformationen. Die Daten der ersten 130 Neugeborenen wurden zur Entwicklung einer neuen Formel verwendet. Die übrigen 130 Neugeborenen wurden zur Evaluierung der neuen Regressionsformel und zum Vergleich mit allgemein gebräuchlichen Gewichtsgleichungen herangezogen. Mit dem Geburtsgewicht als abhängige Variable und den biometrischen Parametern als unabhängige Variablen wurde eine schrittweise Regressionsanalyse durchgeführt, um eine „best-fit” Formel zu erstellen. Ergebnisse: Der mittlere absolute prozentuale Fehler betrug 7,71 %. Verglichen mit den anderen Formeln, hatte sie den höchsten Intraclass-Korrelationskoeffizienten. Bzgl. den „limits of agreement” zeigte unsere Formel lediglich eine marginale Tendenz zur Unterschätzung des Fetalgewichts. Außerdem war sie mit dem geringsten Abweichungsbereich von allen Formeln versehen. Schlussfolgerung: Bei richtiger Anwendung kann unsere neue Formel die Genauigkeit der fetalen Gewichtsschätzung verbessern.

Abstract

Purpose: Birth weight is an important predictive parameter for neonatal morbidity and mortality in the small fetus. Accurate estimation of fetal weight is therefore a valuable tool for determining the further obstetric management. The majority of studies presenting new formulas have included relatively small samples with a narrow range of birth weights, mostly term fetuses. In a previous study, we evaluated several weight formulas over the whole range of birth weights and in defined subgroups. We were able to show that some regression formulas appeared to be favorable within these subgroups. Notably, the highest levels of inaccuracy were found in the group of infants with a birth weight of less than 2500 g. This led us to hypothesize that a formula based on the lower birth weight group might increase the accuracy of weight estimation. The aim of the present study was therefore to develop a new specific formula for estimating weight in fetuses less than or equal to 2500 g and to compare the new regression formula with commonly used weight equations. Materials and Methods: This study included 260 pregnancies. The inclusion criteria were a singleton pregnancy; birth weight equal to or less than 2500 g; an ultrasound examination with complete biometric parameters within 7 days prior to delivery; and an absence of structural or chromosomal malformations. The data for the first 130 newborns were used to develop a new formula. The remaining 130 infants were used to evaluate the new regression formula and to compare it to commonly used weight equations. Stepwise regression analysis was carried out with the birth weight as the dependent variable and biometric parameters as independent parameters to obtain the best-fit formula. Results: The mean absolute percentage error for the new formula was 7.71 %. Compared to the other formulas, it generated the highest intraclass correlation coefficient. By the limits of agreement, the new formula demonstrated only a slight tendency towards underestimating fetal weight, and it provided the smallest range of all weight equations. Conclusion: With proper application, our new formula can improve the accuracy of fetal weight estimation.

References

  • 1 Dudley N J. A systematic review of the ultrasound estimation of fetal weight.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2005;  25 80-89
  • 2 Beutler G M, Kurmanavicius J, Hoffmann M. et al . New nomogram for foetal weight estimation based on Hadlock’s two-parameter formula.  Ultraschall in Med. 2004;  25 58-64
  • 3 Siemer J, Egger N, Hart N. et al . Fetal Weight Estimation by Ultrasound: Comparison of 11 Different Formulas and Examiners with Differing Skill Levels.  Ultraschall in Med. 2007;  Epub ahead of print
  • 4 Kurmanavicius J, Wright E M, Royston P. et al . Fetal ultrasound biometry: 1. Head reference values.  Br J Obstet Gynaecol. 1999;  106 126-135
  • 5 Kurmanavicius J, Wright E M, Royston P. et al . Fetal ultrasound biometry: 2. Abdomen and femur length reference values.  Br J Obstet Gynaecol. 1999;  106 136-143
  • 6 Eichhorn K H, Schramm T, Bald R. et al . DEGUM grade I quality standards in obstetric ultrasound diagnosis during the 19th–22nd week of pregnancy.  Ultraschall in Med. 2006;  27 185-187
  • 7 Merz E, Eichhorn K H, Hansmann M. et al . Quality demands on continuing differential diagnostic sonography in prenatal diagnostics (DEGUM stage II) during the 18th to 22nd weeks of gestation.  Ultraschall in Med. 2002;  23 11-12
  • 8 Hadlock F P, Harrist R B, Carpenter R J. et al . Sonographic estimation of fetal weight. The value of femur length in addition to head and abdomen measurements.  Radiology. 1984;  150 535-540
  • 9 Hadlock F P, Harrist R B, Sharman R S. et al . Estimation of fetal weight with the use of head, body, and femur measurements – a prospective study.  Am J Obstet Gynecol. 1985;  151 333-337
  • 10 Hansmann M, Schumacher H, Voigt U. Mehrparametrische nicht lineare Gewichtsschätzung mittels Ultraschall unter Berücksichtigung des Gestationsalters. Kratochwil A, Reinold E Ultraschalldiagnostik Stuttgart; Georg Thieme Verlag 1978: 69-71
  • 11 Merz E, Lieser H, Schicketanz K H. et al . Intrauterine fetal weight assessment using ultrasound. A comparison of several weight assessment methods and development of a new formula for the determination of fetal weight.  Ultraschall in Med. 1988;  9 15-24
  • 12 Warsof S L, Gohari P, Berkowitz R L. et al . The estimation of fetal weight by computer-assisted analysis.  Am J Obstet Gynecol. 1977;  128 881-892
  • 13 Campbell S, Wilkin D. Ultrasonic measurement of fetal abdomen circumference in the estimation of fetal weight.  Br J Obstet Gynaecol. 1975;  82 689-697
  • 14 Shepard M J, Richards V A, Berkowitz R L. et al . An evaluation of two equations for predicting fetal weight by ultrasound.  Am J Obstet Gynecol. 1982;  142 47-54
  • 15 Schild R L, Sachs C, Fimmers R. et al . Sex-specific fetal weight prediction by ultrasound.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2004;  23 30-35
  • 16 Bland J M, Altman D G. Statistical methods for assessing agreement between two methods of clinical measurement.  Lancet. 1986;  1 307-310
  • 17 Chien P F, Owen P, Khan K S. Validity of ultrasound estimation of fetal weight.  Obstet Gynecol. 2000;  95 856-860
  • 18 Scott F, Beeby P, Abbott J. et al . New formula for estimating fetal weight below 1000g: comparison with existing formulas.  J Ultrasound Med. 1996;  15 669-672
  • 19 Mielke G, Pietsch-Breitfeld B, Salinas R. et al . A new formula for prenatal ultrasonographic weight estimation in extremely preterm fetuses.  Gynecol Obstet Invest. 1995;  40 84-88
  • 20 Schild R L, Fell K, Fimmers R. et al . A new formula for calculating weight in the fetus of ≤ 1600 g.  Ultrasound Obstet Gynecol. 2004;  24 775-780
  • 21 Mongelli M, Gardosi J. Gestation-adjusted projection of estimated fetal weight.  Acta Obstet Gynecol Scand. 1996;  75 28-31

Dr. Jörn Siemer

Obstetrics and Gynaecology, University Hospital

Theodor-Kutzer-Ufer 1 – 3

68167 Mannheim

Phone: ++ 49/621/3 83 23 82

Fax: ++ 49/621/3 83 21 44

Email: joern.siemer@gyn.ma.uni-heidelberg.de

    >