Z Gastroenterol 2008; 46(7): 695-699
DOI: 10.1055/s-2007-963721
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Autoimmunhämolytische Anämie unter Oxaliplatin

Immune-Mediated Hemolytic Anemia under OxaliplatinF. Gundling1 , M. Tiller2 , M. Fuchs2 , W. Schepp2
  • 1Second Department of Medicine, Bogenhausen Academic Teaching Hospital, Technical University of Munich
  • 2Technical University of Munich, Second Department of Medicine, Bogenhausen Academic Teaching Hospital
Further Information

Publication History

Manuskript eingetroffen: 10.10.2007

Manuskript akzeptiert: 1.11.2007

Publication Date:
10 July 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Induktion einer Autoimmunhämolyse ist eine seltene Nebenwirkung von Oxaliplatin. Eine 68-jährige Patientin stellte sich wegen eines progredienten Ikterus und ausgeprägter Belastungsdyspnoe vor. Einen Tag zuvor hatte sie die 5. Gabe des 8. Zyklus einer Chemotherapie nach dem FUFOX-Protokoll mit Oxaliplatin und 5-Fluorouracil (75 %) bei bekanntem metastasierten Adenokarzinom des Sigmas erhalten. Laborchemisch zeigte sich eine hämolytische Anämie mit begleitender Thrombo- und Leukopenie. Im weiteren Verlauf kam es zu einer raschen weiteren Verschlechterung des Hämoglobin-Wertes (Hb), bei deutlich ansteigenden Hämolyseparametern. Bei positivem direktem Coombs-Test wurde der Verdacht auf eine Oxaliplatin-vermittelte autoimmunhämolytische Anämie (AIHA) gestellt und neben einer Auftransfusion eine Stoßtherapie mit Steroiden eingeleitet. Darunter normalisierten sich Hb und Leukozyten. Bei progredienter Tumorerkrankung und Immunpanzytopenie unter Oxaliplatin erfolgte eine Umstellung der Chemotherapie auf ein anderes, Oxaliplatin-freies Schema. Da nach Reexposition offensichtlich regelhaft eine schwerere Hämolyse eintritt, muss eine AIHA unter Oxaliplatin-haltiger Chemotherapie rasch diagnostiziert werden. Die Durchführung des direkten Coombs-Tests ist hier ein essenzieller Bestandteil der Diagnostik.

Abstract

The induction of autoimmune hemolysis is a rare side effect of oxaliplatin. A 68-year-old patient was referred to our hospital because of progedient jaundice and exertional dyspnea. One day before she had received the 5th consecutive week of treatment of the 8th cycle of a chemotherapy according to FUFOX protocol with oxaliplatin and 5-fluorouracil because of metastasized adenocarcinoma of the sigma. Laboratory values revealed hemolytic anemia associated with thrombocytopenia and neutropenia. In the further clinical course a rapid decline of the hemoglobin (hb) level could be observed associated with a significant increase of hemolysis parameters. A direct Coombs test was positive consistent with oxaliplatin-mediated autoimmune anemia (AIHA) and a pulse therapy with steroids was started accompanied by transfusions resulting in a normalization of red blood cell and white blood cell counts. Chemotherapy was switched to an oxaliplatin-free regimen because of progressive tumor disease and induction of immune pancytopenia. Oxaliplatin-induced AIHA requires an immediate diagnosis since reexposition results in a more severe hemolysis. The direct Coomb’s test represents the essential hallmark of the diagnosis.

Literatur

  • 1 Andre T, Boni C, Mounedji-Boudiaf L. et al . Oxaliplatin, fluorouracil, and leucovorin as adjuvant treatment for colon cancer.  N Engl J Med. 2004;  350 2343-2351
  • 2 Scagliotti G V, Kortsik C, Dark G G. et al . Pemetrexed combined with oxaliplatin or carboplatin as first-line treatment in advanced non-small cell lung cancer: a multicenter, randomized, phase II trial.  Clin Cancer Res. 2005;  11 690-696
  • 3 Sumpter K, Harper-Wynne C, Cunningham D. et al . Report of two protocol planned interim analyses in a randomised multicentre phase III study comparing capecitabine with fluorouracil and oxaliplatin with cisplatin in patients with advanced oesophagogastric cancer receiving ECF.  Br J Cancer. 2005;  92 1976-1983
  • 4 Louvet C, Labianca R, Hammel P. et al . Gemcitabine in combination with oxaliplatin compared with gemcitabine alone in locally advanced or metastatic pancreatic cancer: results of a GERCOR and GISCAD phase III trial.  J Clin Oncol. 2005;  23 3509-3516
  • 5 Chau I, Webb A, Cunningham D. et al . An oxaliplatin-based chemotherapy in patients with relapsed or refractory intermediate and high-grade non-Hodgkin’s lymphoma.  Br J Haematol. 2001;  115 786-792
  • 6 Kollmannsberger C, Rick O, Derigs H G. et al . Activity of oxaliplatin in patients with relapsed or cisplatin-refractory germ cell cancer: a study of the German Testicular Cancer Study Group.  J Clin Oncol. 2002;  20 2031-2037
  • 7 Cassidy J, Misset J L. Oxaliplatin-related side effects: characteristics and management.  Semin Oncol. 2002;  29 11-20
  • 8 Delius von S, Eckel F, Wagenpfeil S. et al . Carbamazepine for prevention of oxaliplatin-related neurotoxicity in patients with advanced colorectal cancer: Final results of a randomised, controlled, multicenter phase II study.  Invest New Drugs. 2007;  25 173-180
  • 9 Desrame J, Broustet H, Darodes de Tailly P. et al . Oxaliplatin-induced haemolytic anemia.  Lancet. 1999;  354 1179-1180
  • 10 Noronha V, Burtness B, Murren J. et al . Oxaliplatin induces a delayed immune-mediated hemolytic anemia: a case report and review of the literature.  Clin Colorectal Cancer. 2005;  5 283-286
  • 11 Taleghani B M, Meyer O, Fontana S. Oxaliplatin-induced immune pancytopenia.  Transfusion. 2005;  45 704-708
  • 12 Earle C C, Chen W Y, Ryan D P. et al . Oxaliplatin-induced Evan’s syndrome.  Br J Cancer. 2001;  84 441
  • 13 Garufi C, Vaglio S, Brienza S. et al . Immunohemolytic anemia following oxaliplatin administration.  Ann Oncol. 2000;  11 497
  • 14 Sorbye H, Bruserud Y, Dahl O. Oxaliplatin-induced haematological emergency with an immediate severe thrombocytopenia and haemolysis.  Acta Oncol. 2001;  40 882-883
  • 15 Koutras A K, Makatsoris T, Paliogianni F. et al . Oxaliplatin-induced acute-onset thrombocytopenia, hemorrhage and hemolysis.  Oncology. 2004;  67 179-182
  • 16 Chen V M, Thrift K M, Morel-Kopp M C. et al . An immediate hemolytic reaction induced by repeated administration of oxaliplatin.  Transfusion. 2004;  44 838-843
  • 17 Kreth F, Neumann S, Hegenbart U. et al . 26-year-old patient with ulcerative colitis and anemia.  Internist. 2004;  45 217-220
  • 18 Gehrs B C, Friedberg R C. Autoimmune hemolytic anemia.  Am J Hematol. 2002;  69 258-271
  • 19 Hofheinz R D, Nguyen X D, Buchheidt D. et al . Two potential mechanisms of oxaliplatin-induced haemolytic anaemia in a single patient.  Cancer Chemother Pharmacol. 2004;  53 276-277

Dr. Felix Gundling

Städtisches Krankenhaus München-Bogenhausen, II. Medizinische Abteilung für Gastroenterologie, Hepatologie und Gastroenterologische Onkologie

Englschalkinger Straße 77

81925 München

Phone: ++ 49/89/92 70 20 61

Fax: ++ 49/8 96/92 70 24 86

Email: Felix.Gundling@gmx.de

    >