Z Gastroenterol 2008; 46(4): 335-338
DOI: 10.1055/s-2007-963783
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

A Facilitated Method for Endoscopic Interventions at the Bile Duct after Roux-En-Y Reconstruction Using Double Balloon Enteroscopy

Vereinfachte Methode für endoskopische Interventionen am Gallengang in Doppelballon-Technik bei Patienten mit Y-Roux-RekonstruktionM. Fähndrich1 , M. Sandmann1 , M. Heike1
  • 1Klinikum Dortmund, Medizinische Klinik Mitte
Further Information

Publication History

manuscript received: 19.8.2007

manuscript accepted: 10.12.2007

Publication Date:
07 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Die retrograde endoskopische Cholangiografie (ERC) bei Patienten mit Y-Roux-Rekonstruktion in Verbindung mit einer Duodenopankreatektomie oder modifizierten BII-OP ist bekanntermaßen technisch schwieriger, als eine ERC unter normalen anatomischen Verhältnissen. In den Fällen, in denen das Erreichen der Papilla Vateri oder der biliodigestiven Anastomose mit einem konventionellen Duodenoskop misslingt, besteht seit Einführung der Doppelballon-Enteroskopie eine neue Möglichkeit für die endoskopische retrograde Cholangiografie. Endoskopische Interventionen am Gallengang sind jedoch bei fehlendem Albarran-Hebel und unter der Verwendung von speziell langem Arbeitsmaterial aufgrund der Arbeitslänge des Enteroskops technisch höchst anspruchsvoll und zeitaufwendig. Wir berichten hier über eine neuartige Technik, in der, nach maximalem Rückzug des Overtubes, dieser im Bereich des Mundstücks unter Schonung des Druckleiters zu Ÿ der Zirkumferenz angeschnitten wird. Im Anschluss daran erfolgt der Wechsel auf ein 110 cm langes Standard-Gastroskop mit der Möglichkeit der Verwendung von Standardmaterial.

Abstract

Endoscopic retrograde cholangiography (ERC) after Roux-en-Y reconstruction and modified BII surgery or duodenopancreatectomy is considerably more difficult than ERC under normal anatomic conditions. If the common bile in the afferent loop cannot be reached by a common lateral-viewing duodenoscope because of excessive intestinal length, it has recently become possible to use double balloon enteroscopy (DBE) for ERC to reach the common bile duct. Cannulating the bile duct via DBE in these postoperative settings remains one of the most difficult ERCP manipulations because of the lack of an Albarran lever and the use of extra long ERCP accessories. Here, we report on a facilitated method for endoscopic interventions at the bile duct in postoperative settings with a long afferent loop using DBE. For facilitation of interventions the enteroscope can be exchanged for a 110-cm-long conventional gastroscope after incision of the overtube in three quarters of its circumference. Care has to be taken that the pressure line for the balloon remains intact. The huge benefit of this facilitated method is the use of standard endoscopic material like guides, catheters and papillotomes.

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Dr. Marcel Sandmann

Klinikum Dortmund

Beurhausstraße 40

44137 Dortmund

Email: marcelsandmann@web.de

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