Zusammenfassung
Einleitung: Grundsätzlich ist für das Überleben von schweren und großflächigen Verbrennungen
ein möglichst frühzeitiger und stabiler Wundverschluss von großer Bedeutung. Dabei
ist eine hohe Anheilungsrate von Spalthauttransplantaten ein entscheidender Faktor
für das rasche Abheilen der Wunde und somit für das Überleben des Patienten. Ziel
der Studie war es, die Bedeutung der Vakuumtherapie für die Behandlung von Schwerbrandverletzten
zu evaluieren. Patienten und Methode: Es wurden alle Patienten, die in den Jahren 2004 bis 2006 am Zentrum für Schwerbrandverletzte
der Medizinischen Universität Wien mittels V. A. C.-System® behandelt wurden, hinsichtlich
Ausmaß der verbrannten Körperoberfläche, Verbrennungsgrad sowie Überleben evaluiert.
Ergebnisse: Von 29 schwerbrandverletzten Patienten im Alter von durchschnittlich 59,4 a (± 21,5)
mit II- und III°igen Verbrennungen und einem mittleren Baux-Score von 78,6 (± 24,4)
konnten mit Ausnahme eines Patienten alle mit abgeheilten Wundverhältnissen entlassen
werden. Schlussfolgerung: Zusammenfassend stellt sich bei uns die Indikation zur V. A. C.-Therapie® nach Spalthauttransplantation
bei folgenden Indikationen: für großflächige und exsudative Wunden, unregelmäßige
Oberflächen, bewegte Regionen und für Patienten höheren Alters mit Komorbiditäten
(Diabetes, Diabetische Angiopathie …).
Abstract
Introduction: General principle in the treatment of severe burns is early wound closure. A good
take of split-thickness-skin-grafts is essential for fast wound healing and thereby
for the outcome of the patient. The aim of the study was to evaluate the impact of
V. A. C. therapy® in the field of acute burn surgery. Patients and Methods: All patients of the Vienna burn centre who were treated with V. A. C.® between 2004
and 2006, were evaluated concerning burn surface area, burn degree and outcome. Results: 28 out of 29 patients, suffering from deep dermal and full thickness burns, were
discharged with complete wound closure, only one patient died. Conclusion: In our opinion, split-thickness skin-fixation by using V. A. C. therapy® is suitable
for moist and irregular wound surfaces, for areas exposed to movements and especially
for the treatment of older patients with co-morbidities.
Schlüsselwörter
Verbrennungschirurgie - V. A. C.‐Therapie® - Spalthauttransplantate - Wundverschluss
Key words
burns - V. A. C. therapy® - split thickness skin grafts - wound closure
Literatur
- 1
Argenta L C, Morykwas M J.
Vacuum-assisted closure: a new method for wound control and treatment: clinical experience.
Ann Plast Surg.
1997;
38
563-576
- 2
Atiyeh B S, Gunn S W, Hayek S N.
State of the art in burn treatment.
World J Surg.
2005;
29
131-148
- 3
Braakenburg A, Obdeijn M C, Feitz R. et al. .
The clinical efficacy and cost effectiveness of the vacuum-assisted closure technique
in the management of acute and chronic wounds: a randomized controlled trial.
Plast Reconstr Surg.
2006;
118
390-397
- 4
Haslik W, Kamolz L P, Andel H, Meissl G, Frey M.
[The use of subatmospheric pressure to prevent burn wound progression: first experiences
in burn wound treatment].
Zentralbl Chir.
2004;
129 (Suppl 1)
S62-S63
- 5
Heimbach D M.
Early burn excision and grafting.
Surg Clin North Am.
1987;
67
93-107
- 6
Jeschke M G, Rose C, Angele P. et al. .
Development of new reconstructive techniques: use of Integra in combination with fibrin
glue and negative-pressure therapy for reconstruction of acute and chronic wounds.
Plast Reconstr Surg.
2004;
113
525-530
- 7
Kamolz L P, Andel H, Haslik W. et al. .
Use of subatmospheric pressure therapy to prevent burn wound progression in human:
first experiences.
Burns.
2004;
30
253-258
- 8
Moisidis E, Heath T, Boorer C, Ho K, Deva A K.
A prospective, blinded, randomized, controlled clinical trial of topical negative
pressure use in skin grafting.
Plast Reconstr Surg.
2004;
114
917-922
- 9
Morykwas M J, Argenta L C, Shelton-Brown E I, Mcguirt W.
Vacuum-assisted closure: A new method for wound control and treatment: animal studies
and basic foundation.
Ann Plast Surg.
1997;
38
553-562
- 10
Moues C M, Vos M C, Van Den Bemd G J, Stijnen T, Hovius S E.
Bacterial load in relation to vacuum-assisted closure wound therapy: A prospective
randomized trial.
Wound Repair Regen.
2004;
12
11-17
- 11
Munster A M, Smith-Meek M, Sharkey P.
The effect of early surgical intervention on mortality and cost-effectiveness in burn
care, 1978 - 91.
Burns.
1994;
20
61-64
- 12
Scherer L A, Shiver S, Chang M, Meredith J W, Owings J T.
The vacuum assisted closure device: a method of securing skin grafts and improving
graft survival.
Arch Surg.
2002;
137
930-933
- 13
Schneider A M, Morykwas M J, Argenta L C.
A new and reliable method of securing skin grafts to the difficult recipient bed.
Plast Reconstr Surg.
1998;
102
1195-1198
- 14
Smahel J, Clodius L.
The blood vessel system of free human skin grafts.
Plast Reconstr Surg.
1971;
47
61-66
- 15
Sposato G, Molea G, Di Caprio G. et al. .
Ambulant vacuum-assisted closure of skin-graft dressing in the lower limbs using a
portable mini-VAC device.
Br J Plast Surg.
2001;
54
235-237
Dr. med. Julia Roka
Abteilung für Plastische und Rekonstruktive Chirurgie
Zentrum für Schwerbrandverletzte
Medizinische Universität Wien
Währinger Gürtel 18 - 20
1090 Wien
Österreich
Email: julia.roka@meduniwien.ac.at