Zusammenfassung
Studienziel: Da nur wenige Ergebnisse im internationalen Schrifttum zu anatomischen Hüftschäften
zur Verfügung stehen, werden die Ergebnisse des anatomischen Hüftschaftes „Euroform“
mit einer Mindeststandzeit von 10 Jahren dokumentiert. Methode: In einer retrospektiven Kohortenstudie wurden 90 Prozent der 51 „Euroform“ Schäfte
der Jahrgänge 1993/1994 im eigenen Krankengut nachuntersucht. 39 Schäfte wurden zementfrei
und 12 zementiert implantiert. Ergebnisse: Nach 10 und 12 Jahren musste keine Revision wegen Problemen des zementfreien Schaftes
durchgeführt werden. In einem Fall wurde ein zementierter Schaft bei Pfannenlockerung
mitgewechselt. Die empirische Überlebenshäufigkeit der Prothesen betrug 97,5 % nach
10 Jahren und 92 % nach 12 Jahren, wobei die Wechseloperationen wegen Pfannenproblemen
notwendig wurden. Die Zufriedenheit der Patienten mit der Prothese betrug „1,9“ im
Schulnotensystem, der Score nach Merle d'Aubigné war „gut“ (> 10 Pkt.). Problematisch
war die hohe Rate von Dezentrierungen des Polyethylen-Inlays im Langzeitverlauf, die
von der Pfanneninklination abhängig war. Schlussfolgerung: Der zementierte und zementfreie „Euroform“ Schaft kann gute langfristige Ergebnisse
aufweisen. Im Langzeitverlauf ist die Dezentrierung des Pfanneninlays durch exzentrischen
Abrieb für die weitere Standzeit limitierend.
Abstract
Purpose: To date there is a lack of long-term results of anatomic hip stems in the literature.
In this context we present our 10-year results with the hip stem “Euroform”. Methods: In a retrospective cohort study 90 % of the 51 stems implanted in our institute in
the years 1993/94 51 stems were reexamined. Of them 39 were implanted cement-free
while 11 were cemented. Results: After 10 to 12 years no revision surgery of the cement-free stems was necessary or
performed because of stem problems, in one case of a cemented stem revision was done
because of cup problems. The survival rate for the complete prostheses was 97.5 %
after 10 years and 92 % after 12 years. The revision surgery was done for cup problems.
The satisfaction rate was “1.9” (according to the German school ranking system), the
Merle d'Aubigné score was “good” (> 10 points). However, one problem was the high
rate of PE deterioration which depended on the inclination. Conclusion: Both the cemented and the cement-free forms of the “Euroform” stem gives good long-term
results. The longevity of the prostheses is limited by polyethylenewear.
Schlüsselwörter
Hüftendoprothese - Lockerungsrate - anatomischer Schaft - PE‐Abrieb - Pfanneninklination
Key words
hip arthroplasty - loosening rate - anatomic stem - PE deterioration - inclination
Literatur
1
Aldinger P R, Breusch S J, Lukoschek M, Mau H, Ewerbeck V, Thomsen M.
A ten- to 15-year follow-up of the cementless spotorno stem.
J Bone Joint Surg [Br].
2003;
85
209-214
2
Campbell P, Shen F W, McKellop H.
Biologic and tribologic considerations of alternative bearing surfaces.
Clin Orthop Relat Res.
2004;
418
98-111
3
D'Antonio J A, Capello W N, Manley M T, Naughton M, Sutton K.
A titanium-encased alumina ceramic bearing for total hip arthroplasty: 3- to 5-year
results.
Clin Orthop Relat Res.
2005;
441
151-158
11
D'Aubigné R M, Postel M.
Functional results of hip arthroplasty with acrylic prosthesis.
J Bone J Surg [Am].
1954;
36
451-475
4
DeLee J, Charnley J.
Radiological demarcation of cemented sockets in total hip replacement.
Clin Orthop.
1976;
121
20-32
5
Engh Jr C A, Claus A M, Hopper Jr R H, Engh C A.
Long-term results using the anatomic medullary locking hip prosthesis.
Clin Orthop Relat Res.
2001;
393
137-146
6
Gruen T A, McNeice G M, Amstutz H C.
“Modes of failure” of cemented stem-type femoral components: a radiographic analysis
of loosening.
Clin Orthop Relat Res.
1979;
141
17-27
7
Hirakawa K, Mitsugi N, Koshino T, Saito T, Hirasawa Y, Kubo T.
Effect of acetabular cup position and orientation in cemented total hip arthroplasty.
Clin Orthop Relat Res.
2001;
388
135-142
8 Kärrholm J. Nationalregistret för höftledsplastiker i Sverige. 2004 32
9
Kim Y H, Kim J S, Cho S H.
Primary total hip arthroplasty with a cementless porous-coated anatomic total hip
prosthesis: 10- to 12-year results of prospective and consecutive series.
J Arthroplasty.
1999;
14
538-548
10
Korovessis P, Petsinis G, Repanti M, Repantis T.
Metallosis after contemporary metal-on-metal total hip arthroplasty. Five to nine-year
follow-up.
J Bone Joint Surg [Am].
2006;
88
1183-1191
12 Moretton J C, Cravoisky J C. Euroform Warum? Wie?. Düsseldorf; Euroform Meeting
2.2.1992
13
Robertson D D, Walker P S, Hirano S K, Zhou X M, Granholm J W, Poss R.
Improving the fit of press-fit hip stems.
Clin Orthop Relat Res.
1988;
228
134-140
14
Patil S, Bergula A, Chen P C, Colwell Jr C W, D'Lima D D.
Polyethylene wear and acetabular component orientation.
J Bone Joint Surg [Am].
2003;
85
56-63
15
Simank H G, Brocai D R, Reiser D, Thomsen M, Sabo D, Lukoschek M.
Middle-term results of threaded acetabular cups. High failure rates five years after
surgery.
J Bone Joint Surg [Br].
1997;
79
366-370
16
Spotorno L, Romagnoli S, Ivaldo N, Grappiolo G, Bibbiani E, Blaha D J, Guen T A.
The CLS system. Theoretical concept and results.
Acta Orthop Belg.
1993;
59 (Suppl 1)
144-148
17
Steinhauser E, Bader R, Mittelmeier W.
Schadensanalyse anhand zweier Fälle von Keramikbrüchen von Pfanneninserts.
Orthopäde.
2004;
33
332-337
18
Wick M, Lester D K.
Radiological changes in second- and third-generation Zweymuller stems.
J Bone Joint Surg [Br].
2004;
86
1108-1114
PD Dr. med. Hans-Georg Simank
Orthopädisches Centrum Hochfranken Orthopädische Gemeinschaftspraxis Hof
Eppenreuther Straße 28
95032 Hof
Telefon: 0 92 81/90 98
Fax: 0 92 81/9 44 84
eMail: hans-georg.simank@t-online.de