Psychiatr Prax 2008; 35(2): 73-79
DOI: 10.1055/s-2007-970819
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zeitgemäß oder anachronistisch? Zwangseinweisungspraxis in Frankfurt am Main

Psychiatrisches Informationssystem Stationär-Ambulant (PISA)Involuntary Hospitalization in Frankfurt/Main, Germany - Anachronism or Up-to-Date?The Psychiatric Information System PISAHans-Joachim  Kirschenbauer1 , Peter  Wagner2 , Dietmar  Seehuber3 , Bernhard  Weber4 , Michael  Grube5
  • 1Stadtgesundheitsamt Frankfurt am Main
  • 2Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Markus-Krankenhaus Frankfurt am Main
  • 3Klinik Hohe Mark, Oberursel/Ts.
  • 4Klinik für Psychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie, Klinikum der J.-W.-Goethe-Universität
  • 5Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Städtische Kliniken Frankfurt am Main Höchst
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Publication Date:
05 September 2007 (online)

Zusammenfassung

Anliegen In der gemeindepsychiatrischen Versorgung ist eine systematische Datenerhebung bislang unzureichend etabliert. Daher ist eine planvolle Entwicklung von Versorgungsstrukturen kaum möglich. Zur weiteren Qualitätsverbesserung der gemeindepsychiatrischen Struktur soll eine verlässliche Datenbasis geschaffen werden. Methode Das durch den Sozialpsychiatrischen Dienst initiierte Projekt PISA untersuchte 677 Zwangseinweisungen in die Versorgungskliniken der Stadt Frankfurt/Main. Ergebnisse Bei über 70 % der Patienten fehlte eine komplementäre psychosoziale Versorgung, nur 10 % wurden außerhalb der Klinik vor der Einweisung ärztlich untersucht, nur 1,3 % durch den Sozialpsychiatrischen Dienst. Schlussfolgerungen Eine gezielte Ausweitung ambulanter Hilfesysteme und die Hinzuziehung fachärztlicher Kompetenz vor einer Zwangseinweisung erscheinen dringend erforderlich.

Abstract

Objective The evaluation of local mental health and complementary psychosocial care remains a difficult venture. For this reason systematic development of appropriate services is barely possible. The present study aimed to get reliable data of psychiatric in- and out-patient treatment as well as of complementary psychosocial care. Methods In the city of Frankfurt/Main the PISA project was initiated by the municipal mental health Mo-Ruservice. 677 involuntary hospitalizations were examined in the psychiatric clinics of the city of Frankfurt/Main with regard to diagnoses, socio-demographic data, complementary psychosocial outpatient care and circumstances of hospitalization. Results Any complementary psychosocial care was missing in more than seventy percent of patients. Only 10 percent of involuntarily admitted patients were examined by a physician before reaching the hospital and in only 1.3 percent the municipal mental health service had been consulted. Conclusions Results show that a systematic improvement of precautionary complementary psychosocial care for risk patients is needed as well as the obligation of psychiatric emergency consultation before involuntary hospitalization.

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Dr. med. Hans-Joachim Kirschenbauer

Stadtgesundheitsamt Frankfurt am Main

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60311 Frankfurt/Main

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