Dtsch Med Wochenschr 2007; 132(21): 1153-1158
DOI: 10.1055/s-2007-979390
Originalarbeit | Original article
Diabetologie, Gynäkologie, Prävention
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rauchverhalten während der Schwangerschaft bei Frauen mit Typ-1-Diabetes oder Gestationsdiabetes

Smoking behavior during pregnancy of women with type 1 or gestational diabetesM. Hummel1 , 2 , A. Baumgarten1 , S. Hummel1 , S. König1 , A.-G Ziegler1 , 2
  • 1Institut für Diabetesforschung, München
  • 23. Med. Abteilung, Krankenhaus Schwabing, Städt. Klinikum München GmbH
Further Information

Publication History

eingereicht: 26.10.2006

akzeptiert: 22.3.2007

Publication Date:
16 May 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Rauchen und Diabetes sind Risikofaktoren für Schwangerschaftskomplikationen und Erkrankungen des Neugeborenen. Wir untersuchten das Rauchverhalten von werdenden Müttern und Vätern mit und ohne Typ-1-Diabetes (T1D) sowie von Frauen mit Gestationsdiabetes während der Schwangerschaft. Es wurde der Zusammenhang zwischen Rauchen, der Stoffwechsellage der Schwangeren und dem Geburtsgewicht des Kindes analysiert.

Patienten und Methodik: Das Rauchverhalten der werdenden Eltern wurde mittels Fragebogen erhoben. Befragt wurden 2498 Elternpaare, davon 1439 Schwangere mit T1D und 1010 werdende Väter mit T1D sowie 1059 Schwangere und 1488 werdende Väter ohne T1D, die in den Jahren 1989 bis 2005 ein Kind bekommen hatten. Es wurde nicht erfasst, wieviel die werdenen Eltern rauchten und ob sie während der Schwangerschft damit aufhörten. 308 Frauen mit Gestationsdiabetes, die in den Jahren 1989 bis 1997 ein Kind bekommen hatten, wurden ebenfalls befragt.

Ergebnisse: Schwangere mit T1D und Gestationsdiabetes rauchten signifikant häufiger als Schwangere ohne Diabetes (13,2 % und 15,2 % vs. 8,7 %, p = 0,001). Kinder von rauchenden Schwangeren mit T1D hatten ein signifikant geringeres Geburtsgewicht als Kinder von nicht rauchenden Schwangeren mit T1D (Median 54. Perzentile vs. 71. Perzentile, p < 0,001), obwohl rauchende Schwangere mit T1D einen höheren HbA1c als nicht rauchende Schwangere mit T1D hatten (Median 6,1 % vs. 5,7 %, p < 0,001). Rauchen während der Schwangerschaft hat von 1989 bis 2005 sowohl bei Frauen als auch bei Männern signifikant abgenommen (Frauen: 17,5 % vs. 8,9 %, p = 0,02, Männer: 38,0 % vs. 24,7 %, p < 0,001).

Folgerungen: Am niedrigeren Geburtsgewicht der Kinder zeigen sich die negativen Folgen des Rauchens während der Schwangerschaft. Schwangere mit Diabetes stellen somit eine besonders relevante Zielgruppe für Aufklärungskampagnen gegen das Rauchen dar.

Summary

Background and objective: Smoking and diabetes mellitus (DM) are both risk factors for complications during pregnancy and disorders in the newborn. Smoking behavior during pregnancy was investigated in German families where either the pregnant woman or her spouse had diabetes. The relationship between maternal smoking during pregnancy, her metabolic state and the child's birth weight was analysed.

Patients and methods: Data on smoking behavior during pregnancy of women and their spouses were obtained by questionnaire. 2 498 families were included: 1 439 women and 1 010 men with type 1 diabetes (T1D) and 1 059 women and 1 488 men without T1D, deliveries having taken place between 1989 and 2005 (no account was taken of the amount smoked or whether stopped during pregnancy). Also collected were data on 308 women with gestational diabetes (GDM), who delivered a baby between 1989 and 1997.

Results: Significantly more pregnant women with T1D and GDM smoked than pregnant women without diabetes (13.2% and 15.2% vs 8.7%, p=0.001). Children of smoking pregnant women with T1D had a significantly lower birth weight than those of non-smoking pregnant women with T1D (median 54th percentile vs 71st percentile, p<0.001), although smoking pregnant women had a higher HbA1c than non-smoking pregnant women with T1D (median 6.1% vs 5.7%, p<0.001). The number of women and men who smoked during pregnancy declined between 1989 and 2005 (women: 17.5% vs. 8.9%, p=0.02, men: 38.0% vs 24.7%, p<0.001).

Conclusions: The lower birth weight of children of mothers who smoked demonstrates the detrimental consequences of smoking during pregnancy. Pregnant woman with diabetes are a high risk group that should be targeted with programmes that aim to stop smoking during pregnancy.

Literatur

  • 1 Busch P, Hammes H P, Kerner W. et al . Rauchen als Risikofaktor für mikroangiopathische Veränderungen bei erwachsenen Patienten mit Typ-1-Diabetes: Eine multizentrische Feldstudie.  Diabetologie. 2006;  1 305-310
  • 2 Butler N R, Goldstein H, Ross E M. Cigarette smoking in pregnancy: its influence on birth weight and perinatal mortality.  BMJ. 1972;  2 127-130
  • 3 Chiolero A, Bovet P, Paccaud F. Association between maternal smoking and low birth weight in Switzerland: the EDEN study.  Swiss Med Wkly. 2005;  135 525-530
  • 4 England L J, Levine R J, Qian C. et al . Glucose tolerance and risk of gestaional diabetes mellitus in nulliparous woman who smoke during pregnancy.  Am J Epidemiol. 2004;  160 1205-1213
  • 5 Evers I M, de Valk H W, Visser G HA. Risk of complications of pregnancy in women with type 1 diabetes: nationwide prospective study in the Netherlands.  BMJ. 2004;  328 915-919
  • 6 Giskes K, Kunst A E, Benach J. et al . Trends in smoking behavior between 1985 and 2000 in nine European countries by education.  J Epidemiol Community Health. 2005;  59 359-401
  • 7 Golding J, Pembrey M E, Jones R. ALSPAC - the Avon Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood.  Paeddiatric and Perinatal Epidemilogy. 2001;  15 74-87
  • 8 Hummel M, Bonifacio E, Schmid S, Walter M, Knopff A, Ziegler A G. Brief Communication: early appearance of islet autoantibodies predicts childhood type 1 diabetes in offspring of diabetic parents.  Annals of Internal Medicine. 2004;  140 882-886
  • 9 Jensen D M, Damm P, Moelsted-Pedersen L. et al . Outcomes in type 1 diabetic pregnancies.  Diabetes Care. 2004;  27 2819-2823
  • 10 Junge B, Nagel M. Smoking behavior in Germany.  Gesundheitswesen. 1999;  61 121-125
  • 11 Kieffer E C, Sinco B, Kim C. Health behaviors among woman of reproductive age with and without a history of gestational diabetes.  Diabetes Care. 2006;  29 1788-1793
  • 12 Klein R, Klein B E, Moss E. et al . Retinal vascular abnormalities in persons with type 1 diabetes: the Wisconsin Epidemiologic Study of Diabetic Retinopathy: XVIII.  Opthalmology. 2003;  110 2118-2125
  • 13 Lauenborg J, Mathiesen E, Ovesen P. et al . Audit on stillbirths in woman with pregestational type 1 diabetes.  Diabetes Care. 2003;  26 1385-1389
  • 14 Löbner K, Knopff A, Baumgarten A. et al . Predictors of postpartum diabetes in women with gestational diabetes mellitus.  Diabetes. 2006;  55 792-797
  • 15 Macintosh M CM, Fleming K M, Bailey J A. et al . Perinatal mortality and congenital anomalies in babies of woman with type 1 and type 2 diabetes in England, Wales, and Northern Ireland: population based study.  BMJ. 2006;  333 177
  • 16 Madsen H, Ditzel J. The influence of maternal weight, smoking, vascular complications and glucose regulation on the birth weight of infants of type 1 diabetes woman.  Eur J Gynecol Reprod Med. 1991;  39 175-179
  • 17 Magee B D, Hattis D, Kivel N M. Role of smoking in low birth weight.  J Reprod Med. 2004;  49 23-27
  • 18 Montgomery S M, Ekbom A. Smoking during pregnancy and diabetes mellitus in a British longitudinal birth cohort.  BMJ. 2002;  324 26-27
  • 19 Nilsson P M, Gudbjornsdottir S, Eliasson B, Cederholm J. Steering Committee of the Swedish National Diabetes Register . Smoking is associated with increased HbA1c values and microalbuminuria in patients with diabetes - data from the National Diabetes Register in Sweden.  Diabet Metab. 2004;  30 261-268
  • 20 Ong K K, Ahmed M L, Emmett P M, Preece M A, Dunger D B. Association between postnatal catch-up growth and obesity in childhood: prospectie cohort study.  BMJ. 2000;  320 967-971
  • 21 Ong K K, Dunger D B. Birth weight, infant growth and insulin resistance.  European Journal of Endocrinology. 2004;  151 131-139
  • 22 Penney G C, Mair G, Pearson D W. Outcomes of pregnancies in women with type 1 diabetes in Scotland: a national population based study.  Br J Obstet Gynaecol. 2003;  110 315-318
  • 23 Rose M, Fliege H, Hildebrandt M, Schirop T, Klapp B F. The network of psychological variables in patients with diabetes and their importance for quality of life and metabolic control.  Diabetes Care. 2002;  25 35-42
  • 24 Suhonen L, Hiilesmaa V, Teramo K. Glycaemic control during early pregnancy and fetal anomalies in women with type 1 diabetes mellitus.  Diabetologia. 2000;  43 79-82
  • 25 Schmid S, Buuck D, Knopff A, Bonifacio E, Ziegler A G. BABYDIET, a feasibility study to prevent the appearance of islet autoantibodies in relatives of patients with Type 1 diabetes by delaying exposure to gluten.  Diabetologia. 2004;  47 1130-1131
  • 26 Scott L J, Warram J H, Hanna L S, Laffel L M, Ryan L, Korlewski A S. A non-linear effect of hyperglycemia and current cigarette smoking are major determinants of the onset of microalbuminuria in type 1 diabetes.  Diabetes. 2001;  50 2842-2849
  • 27 Solomon C G, Willet W C, Carey V J. et al . A prospective study of pregravid determinants of gestational diabetes mellitus.  JAMA. 1997;  278 1078-1083
  • 28 Starkmann H S, Cable G, Hala V, Hecht H, Donnelly C M. Delineation of prevalence and risk factors for early coronary artery disease by electron beam computed tomography in young adults with tpe 1 diabetes.  Diabetes Care. 2003;  26 433-436
  • 29 Toschke A M, Koletzko B, Slikker W, Hermann M, von Kries R. Childhood obesitiy is associated with maternal smoking in pregnancy.  Eur J Pediatr. 2002;  161 445-448
  • 30 Vik T, Jacobson G, Vatten L. et al . Pre- and post-natal growth in children of woman who smoked in pregnancy.  Early Hum Dev. 1996;  45 245-255
  • 31 Voigt M, Schneider K TM, Jahrig K. Analyse des Geburtengutes des Jahrganges 1992 der Bundesrepublik Deutschland.  Geburtshilfe und Frauenheilkunde. 1996;  56 550-558
  • 32 von Kries R, Toschke A M, Koletzko B, Slikker W. Maternal smoking during pregnancy and childhood obesitiy.  Am J Epidemiol. 2002;  156 954-961
  • 33 Yerushalmy J. The relationship of parents’ cigarette smoking to outcome of pregnancy - implications as to the problem of infering causation from observed associations.  Am J Epidemiol. 1972;  93 443-456
  • 34 Zaren B, Lindmark G, Wibell L, Folling I. The effect of smoking on glucose homeostasis and fetal growth in pregnant woman.  Ups J Sci. 2000;  105 41-56

Prof. Dr. Anette-G. Ziegler

Institut für Diabetesforschung

Kölner Platz 1

80804 München

Phone: 089/30682591

Fax: 089/3081733

Email: anziegler@lrz.uni-muenchen.de

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