Dtsch Med Wochenschr 2007; 132(36): 1815-1819
DOI: 10.1055/s-2007-984970
Originalarbeit | Original article
Nephrologie, Pneumologie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Renaler Widerstandsindex bei obstruktiver Schlafapnoe

Renal resistance index in patients with obstructive sleep apneaK. R. Wissing1 , 2 , N. J. Büchner1 , 2 , J. Stegbauer1 , L. C. Rump1
  • 1Medizinische Klinik I, Marienhospital Herne, Klinikum der Ruhr Universität Bochum
  • 2K. W. und N.B. haben zu gleichen Teilen beigetragen und sollten beide als Erstautoren angesehen werden
Further Information

Publication History

eingereicht: 15.6.2007

akzeptiert: 3.8.2007

Publication Date:
28 August 2007 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung: Frühere Studien zeigten eine eingeschränkte Nierenfunktion bei obstruktiver Schlafapnoe (OSA). Der duplexsonographisch ermittelte renale Widerstandsindex (RI) ist zugleich Marker der Nierenparenchymschädigung und Prädiktor für die Progression einer Niereninsuffizienz. Wir haben untersucht, inwieweit sich eine OSA auf den RI auswirkt.

Patienten und Methodik: Der renale RI (RI = 1 - [enddiastolische/maximale systolische Flussgeschwindigkeit]) wurde bei 97 Patienten mit und 61 überwiegend hypertensiven Patienten ohne OSA verglichen. Der RI wurde zudem auf das Alter normiert durch Berechnung der prozentualen Abweichung vom altersabhängigen Normwert (RI%).

Ergebnisse: Bei OSA-Patienten zeigte sich ein Trend hinsichtlich erhöhter Werte für den RI (69,1±8,8 vs. 66,5±8,3 %, p = 0,068) bzw. RI% (10,2±12,9 vs. 6,4±11,4 %, p = 0,060). Bei Patienten mit leichter bis moderater OSA (Apnoe-Hypopnoe-Index [AHI] 5 - 30/h) war dieser Unterschied signifikant (RI: 70,5±9,1 vs. 66,5±8,2, p = 0,012; RI%: 12,1±13,4 vs. 6,5±11,4 %, p = 0,012). Für Patienten mit schwerer OSA zeigte sich dieser Unterschied nicht. Bei den Patienten mit leichter bis moderater OSA fand sich ein signifikanter Zusammenhang zwischen AHI und RI bzw. RI%. Dieser Einfluss war in einer multivariaten Analyse unabhängig vom Vorliegen einer Hypertonie oder eines Diabetes mellitus.

Folgerung: Da Patienten mit obstruktiver Schlafapnoe durch eine deutlich erhöhte Sympathikusaktivität charakterisiert sind, kann man vermuten, dass der erhöhte renale Widerstandsindex Ausdruck einer durch sympathische Neurotransmitter vermittelten Nierenschädigung ist.

Summary

Background and objective: Previous studies have demonstrated renal dysfunction in patients with obstructive sleep apnea (OSA). The renal resistance index (RI) measured by renal duplexsonography (RI = 1 - [enddiastolic velocity/peak systolic velocity]) is at the same time a marker of parenchymal renal damage and predictor of the progression of renal dysfunction. It was the aim of this study to test the influence of OSA on RI.

Patients and Methods: RI was compared between patients with (n = 97) and those without OSA (n = 61). The impact of OSA on the RI was analysed by adjusting for age. Thus, the difference between the measured RI and the age-based RI was expressed as a percentage of the normal age-adjusted value (RI%).

Results: OSA patients showed a trend towards an increase in RI (69.1±8.8 vs. 66.5±8.3 %, p = 0.068) and RI% (10.2±12.9 vs. 6.4±11.4 %, p = 0.060), respectively. In patients with mild or moderate OSA (apnea-hypopnea-index [AHI] 5 - 30/h) this difference was significant (RI: 70.5±9.1 vs. 66.5±8.2, p = 0.012; RI%: 12.1±13,4 vs. 6.5±11.4 %, p = 0.012). RI of patients with severe OSA did not significantly differ from those without OSA. In patients with mild and moderate OSA there was a significant linear association between AHI and RI or RI%. This association was independent of hypertension or diabetes.

Conclusion: An impairment of renal perfusion and renal parenchymal damage due to increased sympathetic activity may promote renal dysfunction in patients with obstructive sleep apnea.

Literatur

  • 1 Amann K, Rump L C, Simonaviciene A. et al . Effects of low dose sympathetic inhibition on glomerulosclerosis and albuminuria in subtotally nephrectomized rats.  J Am Soc Nephrol. 2000;  11 1469-1478
  • 2 Boddi M, Sacchi S, Lammel R M, Mohseni R, Serneri G G. Age-related and vasomotor stimuli-induced changes in renal vascular resistance detected by Doppler ultrasound.  Am J Hypertens. 1996;  9 461-466
  • 3 Buchner N, Vonend O, Rump L C. Pathophysiology of hypertension: what’s new?.  Herz. 2006;  31 294-302
  • 4 Buchner N J, Henning B F, Hagele K F, Quack I A, Rump L C. Renal function in hypertensive patients with obstructive sleep apnea.  Dtsch Med Wochenschr. 2004;  129 305-309
  • 5 Chaudhary B A, Sklar A H, Chaudhary T K, Kolbeck R C, Speir W A. Sleep apnea, proteinuria, and nephrotic syndrome.  Sleep. 1988;  11 69-74
  • 6 Denton K M, Shweta A, Anderson W P. Preglomerular and postglomerular resistance responses to different levels of sympathetic activation by hypoxia.  J Am Soc Nephrol. 2002;  13 27-34
  • 7 Derchi L E. et al . Mild renal dysfunction and renal vascular resistance in primary hypertension.  Am J Hypertens. 2005;  18 966-971
  • 8 Drager L F, Bortolotto L A, Figueiredo A C. et al . Obstructive sleep apnea, hypertension, and their interaction on arterial stiffness and heart remodeling.  Chest. 2007;  131 1379-1386
  • 9 Ehlenz K. Regulation of blood volume-implications for cardiovascular pathophysiology in sleep apnoea.  J Sleep Res. 1995;  4 30-33
  • 10 Fletcher E C. Obstructive sleep apnea and the kidney.  J Am Soc Nephrol. 1993;  4 1111-1121
  • 11 Fletcher E C, Bao G, Li R. Renin activity and blood pressure in response to chronic episodic hypoxia.  Hypertension. 1999;  34 309-314
  • 12 Fletcher E C, DeBehnke R D. et al . Undiagnosed sleep apnea in patients with essential hypertension.  Ann Intern Med. 1985;  103 190-195
  • 13 Fox C S, Larson M G, Leip E P. et al . Predictors of new-onset kidney disease in a community-based population.  J Am Med Assoc. 2004;  291 844-850
  • 14 Galesic K, Brkljacic B, Sabljar-Matovinovic M. et al . Renal vascular resistance in essential hypertension: duplex-Doppler ultrasonographic evaluation.  Angiology. 2000;  51 667-675
  • 15 Go A S, Chertow G M, Fan D, McCulloch C E, Hsu C Y. Chronic kidney disease and the risks of death, cardiovascular events, and hospitalization.  N Engl J Med. 2004;  351 1296-1305
  • 16 Heine G H, Gerhart M K, Ulrich C, Kohler H, Girndt M. Renal Doppler resistance indices are associated with systemic atherosclerosis in kidney transplant recipients.  Kidney Int. 2005;  68 878-885
  • 17 Ikee R, Kobayashi S, Hemmi N. et al . Correlation between the resistive index by Doppler ultrasound and kidney function and histology.  Am J Kidney Dis. 2005;  46 603-609
  • 18 Ishimura E, Nishizawa Y, Kawagishi T. et al . Intrarenal hemodynamic abnormalities in diabetic nephropathy measured by duplex Doppler sonography.  Kidney Int. 1997;  51 1920-1927
  • 19 Jelic S, Bartels M N, Mateika J H. et al . Arterial stiffness increases during obstructive sleep apneas.  Sleep. 2002;  25 850-855
  • 20 Kaiser C, Gotzberger M, Landauer N. et al . Age Dependency of Intrarenal Resistance Index (RI) in Healthy Adults and Patients with Fatty Liver Disease.  Eur J Med Res. 2007;  12 191-195
  • 21 Kinebuchi S. et al . Short-term use of continuous positive airway pressure ameliorates glomerular hyperfiltration in patients with obstructive sleep apnoea syndrome.  Clin Sci (Lond). 2004;  107 317-322
  • 22 Krumme B, Grotz W, Kirste G, Schollmeyer P, Rump L C. Determinants of intrarenal Doppler indices in stable renal allografts.  J Am Soc Nephrol. 1997;  8 813-816
  • 23 Leoncini G. et al . Changes in renal resistive index and urinary albumin excretion in hypertensive patients under long-term treatment with lisinopril or nifedipine GITS.  Nephron. 2002;  90 169-173
  • 24 Ogata C, Horio T, Kamide K, Takiuchi S, Kawano Y. Association between left ventricular diastolic dysfunction and renal hemodynamic change in patients with treated essential hypertension.  Hypertens Res. 2003;  26 971-978
  • 25 Okura T, Watanabe S, Miyoshi K, Fukuoka T, Higaki J. Intrarenal and carotid hemodynamics in patients with essential hypertension.  Am J Hypertens. 2004;  17 240-244
  • 26 Peker Y, Hedne r J, Norum J, Kraiczi H, Carlson J. Increased incidence of cardiovascular disease in middle-aged men with obstructive sleep apnea.  Am J Respir Crit Care Med. 2002;  166 159-165
  • 27 Peppard P E, Young T, Palta M, Skatrud J. Prospective study of the association between sleep-disordered breathing and hypertension.  N Engl J Med. 2000;  342 1378-1384
  • 28 Pontremoli R, Viazzi F, Martinoli C. et al . Increased renal resistive index in patients with essential hypertension: a marker of target organ damage.  Nephrol Dial Transplant. 1999;  14 360-365
  • 29 Radermacher J, Ellis S, Haller H. Renal resistance index and progression of renal disease.  Hypertension. 2002;  39 699-703
  • 30 Radermacher J, Mengel M, Ellis S. et al . The renal arterial resistance index and renal allograft survival.  N Engl J Med. 2003;  349 115-124
  • 31 Ratto E. et al . Ambulatory arterial stiffness index and renal abnormalities in primary hypertension.  J Hypertens. 2006;  24 2033-2038
  • 32 Rump L C, Amann K, Orth S, Ritz E. Sympathetic overactivity in renal disease: a window to understand progression and cardiovascular complications of uraemia?.  Nephrol Dial Transplant. 2000;  15 1735-1738
  • 33 Schulz R, Seeger W, Fegbeutel C. et al . Changes in extracranial arteries in obstructive sleep apnoea.  Eur Respir J. 2005;  25 69-74
  • 34 Shahar E, Whitney C W, Redline S. et al . Sleep-disordered breathing and cardiovascular disease: cross-sectional results of the Sleep Heart Health Study.  Am J Respir Crit Care Med. 2001;  163 19-25
  • 35 Silverberg D S, Iaina A, Ocksenberg A. Sleep-related breathing disturbances: their pathogenesis and potential interest to the nephrologist.  Nephrol Dial Transplant. 1997;  12 680-683
  • 36 Somers V K, Dyken M E, Clary M P, Abboud F M. Sympathetic neural mechanisms in obstructive sleep apnea.  J Clin Invest. 1995;  96 1897-1904
  • 37 Tsioufis C, Thomopoulos K. et al . The incremental effect of obstructive sleep apnoea syndrome on arterial stiffness in newly diagnosed essential hypertensive subjects.  J Hypertens. 2007;  25 141-146
  • 38 Valmadrid C T, Klein R, Moss S E, Klein B E. The risk of cardiovascular disease mortality associated with microalbuminuria and gross proteinuria in persons with older-onset diabetes mellitus.  Arch Intern Med. 2000;  160 1093-1100
  • 39 Vonend O, Oberhauser V, von Kugelgen I. et al . ATP release in human kidney cortex and its mitogenic effects in visceral glomerular epithelial cells.  Kidney Int. 2002;  61 1617-1626
  • 40 Young T. et al . Population-based study of sleep-disordered breathing as a risk factor for hypertension.  Arch Intern Med. 1997;  157 1746-1752

Dr. med. Nikolaus J. Büchner

Medizinische Klinik I, Marienhospital Herne, Ruhr-Universität Bochum

Hölkeskampring 40

44625 Herne

Phone: 02323/44995110

Fax: 02323/499302

Email: nikolaus.buechner@rub.de

    >