OP-Journal 2007; 23(2): 110-120
DOI: 10.1055/s-2007-991912
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kalkaneusfrakturen

Calcaneal FracturesHans Zwipp
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 October 2007 (online)

Zusammenfassung

In den vergangenen 25 Jahren hat die operative Therapie dislozierter intraartikulärer Kalkaneusfrakturen mit anatomischer Rekonstruktion und frühfunktioneller Nachbehandlung zu einer deutlichen Verbesserung der Prognose dieser schweren Verletzungen geführt. Neuere Entwicklungen, wie die an der Gefäßanatomie orientierte Zugangsmodifikation [1, 11], die arthroskopische Gelenkkontrolle in Verbindung mit offener oder perkutaner Reposition [12, 24], die frühe Lappendeckung bei offenen Frakturen oder geschlossenen Frakturen mit Vollhautnekrosen [4, 23, 40], der Einsatz winkelstabiler Implantate bei zunehmendem Verzicht auf eine autologe Spongiosaplastik [40], die Beachtung spezieller Zugänge und Osteosynthesetechniken bei Luxationsfrakturen des Kalkaneus [41] sowie die Arthrolyse im Rahmen der Implantatentfernung [24, 37] haben zu weniger Komplikationen und zu besseren funktionellen Ergebnissen geführt.

Abstract

In the past 25 years the operative treatment of dislocated, intra-articular calcaneal fractures has changed considerably and now includes reconstruction and early functional follow-up. As a consequence the prognosis of these severe injuries has improved significantly. New developments like vascularity-related approaches, arthroscopic joint control in open and percutaneous reduction and fixation, early free flap coverage in severe open or closed fractures, the increasing use of interlocking plates with avoidance of bone grafting, the recent recommendation for special approaches and fixation techniques in fracture dislocations as well as hints for subtalar arthrolysis in combination with hardware removal have not only reduced the postoperative complication rate but have also improved the long-term results significantly.

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