Cent Eur Neurosurg 2008; 69(1): 43-46
DOI: 10.1055/s-2007-992137
Case Report

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Progressive Collapse of PMMA-augmented Vertebra: A Report of Three Cases

Progressiver Kollaps von augmentierten Wirbelkörpern. Ein Bericht über drei FälleD. A. Shin 1 , K. N. Kim 1 , H. C. Shin 1 , S. H. Kim 2 , D. H. Yoon 1
  • 1Department of Neurosurgery, Yonsei University College of Medicine, Seoul, Republic of Korea
  • 2Department of Neurosurgery, Ajou University College of Medicine, Suwon, Republic of Korea
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Publication Date:
21 January 2008 (online)

Abstract

Vertebroplasty using polymethylmethacrylate (PMMA) for augmentation is accepted as a safe and effective treatment for vertebral compression fracture. However, various complications related to PMMA vertebroplasty have recently been reported. We experienced three cases with progressive collapse of PMMA-augmented vertebra. Collapse progressed after augmentation in cases where PMMA conglomerated without contiguous bone interdigitation. A high viscosity of the PMMA preparation and vertebral body cavitory lesion may play a role in progressive vertebral collapse. To avoid this complication, bone cement should be injected sufficiently and permeate to contiguous bone to create strong support and anchorage.

Zusammenfassung

Die Vertebroplastie durch Augmentierung mit Polymethylmetacrylat (PMMA) wird als sichere und effektive Behandlungsmethode für Wirbelkörper-Kompressionsfrakturen akzeptiert. Verschiedene mit PMMA-Vertebroplastie assoziierte Komplikationen sind berichtet worden. Wir beobachteten drei Fälle von progressivem Zusammenfallen eines PMMA-augmentierten Wirbelkörpers. Der Wirbelkörperkollaps schritt nach der Augmentierung fort, wenn das PMMA ohne engmaschige Verzahnung mit dem Knochen aushärtete. Eine PMMA-Zubereitung mit hoher Viskosität und eine Höhlung im Wirbelkörper könnten bei dem progressiven Wirbelkörperkollaps eine Rolle spielen. Um diese Komplikation zu vermeiden, sollte der Knochenzement ausreichend injiziert werden und bis zum zusammenhängenden Knochen vordringen, um eine kräftige Unterstützung und Verankerung zu erreichen.

References

Correspondence

Dr. K.N. KimMD 

Department of Neurosurgery

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