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DOI: 10.1055/s-2007-993517
Sportfähigkeit und Ergebnisse nach fibularer Bandruptur des oberen Sprunggelenks beim Basketball-Leistungssportler
Ability to Perform Sports and Results after Fibular Tendon Rupture of the Ankle Joint in High-Performance Basketball PlayersPublication History
Publication Date:
12 January 2008 (online)

Zusammenfassung:
In einer retrospektiven Studie erfassen wir 179 (73 weiblich, 106 männlich) Basketballbundesligaspieler. Die Spieler/innen waren im Durchschnitt neun Jahre leistungsmäßig sportlich aktiv und zum Untersuchungszeitpunkt (Saison 1990) im Kader einer ersten Bundesligamannschaft. Mit einem validierten Fragebogen erfaßten wir Verletzungen des fibularen Bandapparates des oberen Sprunggelenks und untersuchten die Belastbarkeit und Sportfähigkeit nach den verschiedenen Therapiemaßnahmen (Operation, Gipsruhigstellung, funktionelle Therapie). Die Inzidenz des Supinationstraumas beträgt 87,5 %. Von den 160 erfaßten fibularen Bandrupturen wurden 35 operativ, 39 durch Gipsruhigstellung und 86 primär funktionell behandelt. Für die Parameter Umknickneigung, Stabilität, Schwellneigung und Schmerzen zeigen sich Nachteile der Gipsruhigstellung. Bezüglich der Sportfähigkeit zeigen sich ebenfalls Vorteile der primär funktionellen und der operativen Behandlung. Nach dieser retrospektiven Untersuchung scheint die Immobilisation der wesentliche Faktor für schlechte Ergebnisse bei der Behandlung der fibularen Bandruptur zu sein.
Abstract
179 high-performance active basketball players (73 female, 106 male) were examined in a retrospective study. The players had been active on the average for 9 years. At the time of the study (1990 season) they were active members of German First League teams. A validated questionnaire was employed to identify lesions of the fibular tendons of the ankle joint. We examined the capacity to sustain load and to perform sports after various therapy measures (operation, plaster cast immobilisation, functional therapy). The incidence of the supination trauma was 87.5 %. Of the 160 fibular tendon ruptures covered by the study, 35 had been treated by surgery, 39 by plaster cast immobilisation and 86 primarily by functional treatment. Disadvantages of plaster cast immobilisation were seen in respect of the parameters tendency to twisting or spraining, stability and tendency to swelling and pain. Both primary functional treatment and surgery offered advantages in respect of regaining the ability to resume sports activities. According to this retrospective study it seems that immobilisation is mainly responsible for getting poor results in the treatment of fibular tendon rupture.