Fortschr Neurol Psychiatr 1999; 67(11): 483-486
DOI: 10.1055/s-2007-995224
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zigarettenrauchen als Risikofaktorhochgradiger Stenosen der Arteria carotics

Cigarette Smoking as a Risk Factor for High Grade Carotid Artery StenosesC.  Stapf1. , A.  Hartmann1 , C.  Hofmeister1 , H. -C. Schumacher2 , P.  Marx1 , H.  Mast2
  • 1Stroke Unit/Neurologische Klinik, Universitätsklinikum Benjamin Franklin, Freie Universität Berlin
  • 2Neurologische Klinik, Berufsgenossenschaftliche Kliniken der Stadt Halle,Bergmannstrost
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Publication Date:
08 January 2008 (online)

Abstract

We investigated the association of cigarette smoking with high-grade carotid artery stenosis in patients with ischemic stroke and transient ischemic attacks. Methods: Prospectively collected data from 404 patients with focal brain ischemia were used for a cross-sectional study estimating the association between cigarette smoking and highgrade carotid artery stenosis (diagnosed by Doppler-ultrasound and defined as a luminal narrowing of ≥70%). Cerebral ischemia patients with normal sonographic findings served as a comparison group. Multivariate logistic regression models were used for statistical tests to determine the association between smoking and high-grade carotid stenosis. Age, gender, hypertension, diabetes mellitus, hypercholesterolemia and coexisting heart disease (myocardial infarction, angina, heart failure) were considered potential confounders. Results: Highgrade carotid stenoses were found in 25% (n=101) of the patients; 39% (n=156) were classified as smokers. Smoking (odds ratio 3.6, 95% confidence interval [CI] 2.2 to 5.8), hypercholesterolemia (odds ratio 1.8; C1 1.1 to 2.8) and preexisting heart disease (odds ratio 1.7; CI 1.1 to 2.7) were significantly associated with carotid stenosis ≥70%. The impact of smoking augmented with increasing degree of stenosis (odds ratio for stenoses ≥80%: 4.3, CI 2.3 to 7.7), whereas the association with hypercholesterolemia, and co-existing heart disease decreased in strength for stenoses greater than 80%. Hypertension and diabetes mellitus were not found to be significantly with highgrade carotid artery stenoses. Conclusion: Smoking is an independent determinant of severe carotid artery stenosis in patients with focal cerebral ischemia.

Zusammenfassung

Wir untersuchten die Assoziation von Zigarettenrauchen mit hochgradigen Stenosen der Arteria carotis interna (ACI) bei Patienten mit ischämischen Schlaganfällen und transienten ischämischen Attacken. Methoden: Daten von 404 prospektiv erfaßten Patienten der Berliner Schlaganfalldatenbank wurden zur Analyse des Effektes von Zigarettenrauchen auf hochgradige Stenosen der ACI (dopplersonographisch definierter Stenosegrad ≥ 70%) herangezogen. Patienten mit fokaler zerebraler Ischämie und normalen dopplersonographischen Befunden dienten als Kontrollgruppe. Die Beziehung zwischen Rauchen und hochgradigen ACI-Stenosen wurde mittels multivariater logistischer Regressionsmodelle geprüft, die die Kovariablen Alter, Geschlecht, arterieller Hypertonus, Diabetes mellitus, Hypercholesterinämie und vorbestehende Herzerkrankung (Myokardinfarkt, Angina pectoris, Herzinsuffizienz) einschlössen. Ergebnisse: 25% der Patienten (n=101) hatten hochgradige ACI-Stenosen; 39% (n=156) waren Raucher. Rauchen (Odds Ratio 3.6; 95% Konfidenzintervall [Cl] 2.2-5.8), Hypercholesterinämie (Odds Ratio 1.8; Cl 1.1-2.8) und vorbestehende Herzerkrankungen (Odds Ratio 1.7: Cl 1.1 - 2.7) waren signifikant mit ≥70% ACI-Stenosen assoziiert. Der Effekt des Zigarettenrauchens nahm mit ansteigendem Stenosegrad zu (Odds Ratio für ≥80%igen Stenosen; 4.3; Cl 2.3-7.7), wohingegen sich die Assoziation mit Hypercholesterinämie und vorbestehenden Herzerkrankungen bei zunehmendem Stenosegrad abschwächte. Arterieller Hypertonus und Diabetes mellitus zeigten keine signifikante Assoziation mit hochgradigen ACI-Stenosen. Schlußfolgerung: Bei Patienten mit fokaler zerebraler Ischämie ist Zigarettenrauchen ein unabhängiger Risikofaktor für hochgradige Stenosen der ACI.

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