Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 1996; 31(8): 525-528
DOI: 10.1055/s-2007-995978
Fallbericht

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

N2O-induzierte akute funikuläre Myelose bei latentem Vitamin-B12-Mangel

N2O-induced Acute Funicular Myelosis in Case of Latent Deficiency of Vitamin B12 J. Takács
  • Abteilung für Anästhesie und Intensivmedizin, (Chefärztin: Dr. med. J. Gerstein) Berufsgenossenschaftliche Unfallklinik Tübingen (Ärztlicher Direktor: Prof. Dr. med. Dr. h.c. S. Weller)
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 January 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Neurotoxizität von Lachgas wurde bereits 1956 beobachtet, als man N2O zur Langzeitsedierung von Tetanuspatienten verwendete. 1967 beschrieb Parbrook leukopenische Effekte unter N2O-Langzeitexposition. Erst 1978 folgten weitere Studien zu Myeloneuropathien und Knochenmarkdepressionen unter N2O-Einfluß. Grundlegend ist ein Vitarnin-B12-Mangel und die irreversible Oxidation von Coenzym B12 durch N2O. Von 1986-1995 wurden 8 Fälle einer akuten funikulären Myelose bei latentem Vitamin-B12-Mangel nach Lachgas-Narkose publiziert. In unserer Klinik sind nun zwei weitere Patienten von dieser Erkrankung betroffen. Hervorzuheben sind bei dem Vergleich der 10 Patienten zwei Beobachtungen:

  1. Eine N2O-Langzeitexposition (> 6 h) lag nicht vor, die Narkosezeiten betrugen 1,5-3,5 h.

  2. Vor OP war der Vitamin-B12-Mangel nicht bekannt, es bestand keine ausgeprägte perniziöse Anämie, so daß lediglich die Anamnese, MCV und MCH des Blutbildes auf die Risikopatienten hinwiesen.

Summary

The neurotoxicity of nitrous oxide (”laughing gas”) had already been observed in 1956 when using N2O in the long-term sedation of tetanus patients. In 1967 Parbrook described leukopenic effects during long-term exposure to N2O. It was only in 1978 that further studies were conducted on myeloneuropathies and myelodepression under the influence of N2O.The basic cause is vitamin B12 deficiency and the irreversible oxidation of coenzyme B12 by N2O. Between 1986 and 1995 eight cases of acute funicular myelosis associated with latent vitamin B12 deficiency subsequent to nitrous oxide anaesthesia were reported. In our hospital, two further patients now have this disease. Two observations must be emphasised when assessing the 10 patients mentioned above:

  1. There was no long-term exposure to N2O (> 6 hrs); the periods of anaesthesia were between 1.5 and 3.5 hrs.

  2. Vitamin B12 deficiency was not known preoperatively, and there was no marked pernicious anaemia, so that the only pointers to the risk patients were supplied by the mean corpuscular haemoglobin (MCH) and the mean corpuscular volume (MCV) of the blood picture.

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