Laryngorhinootologie 1994; 73(3): 123-127
DOI: 10.1055/s-2007-997093
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zeitauflösung mit Hörgerät beim Schwerhörigen

Temporal Resolution with Hearing Aid in Hearing-Impaired PatientsF.J. Brügel, K. Schorn
  • Klinik und Poliklinik für Hals-, Nasen- und Ohrenkranke der Ludwig-Maximilians-Universität München (Direktor: Prof. Dr. med. E. Kastenbauer)
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

An 88 Hörgeräte-Patienten wurde das Zeitauflösungsvermögen im freien Schallfeld ohne und mit Hörgerät bei den Testfrequeflzen 500 Hz, 1500 Hz und 4000 Hz nach Schorn u. Zwicker auf dem Prinzip von Mifhörschwellenperiodenmustern bestimmt und der Zeitauflösungsfaktor (TRF) berechnet. Der durchschnittliche Hörverlust der 88 Patienten entsprach einer mittelgradigen Innenohrschwerhörigkeit. Bei Vergleich ohne und mit Hörgeräten fand sich das Zeitauflösungsvermögen in unterschiedlichem Ausmaß verändert. Bei je etwa der Hälfte der Patienten führte die Hörgeräteversorgung zu einer Verbesserung bzw. Verschlechterung des Zeitauflösungsfaktors, nur bei 15% der Patienten blieb das Zeitauflösungsvermögen mit und ohne Hörgerät unverändert. Der Betrag der durchschnittlichen Verbesserung der Zeitauflösung lag bei 0,2 für 500 Hz und bei 0,4 für 1500 Hz und 4000 Hz. Bei den Patienten, bei denen sich die Zeitauflösung verschlechterte, betrug diese Verschlechterung im Mittel 0,2 für 500 Hz und 1500 Hz und 0,3 für 4000 Hz. Eine Erklärung für die unerwarteten Verbesserungen der Zeitauflösung durch die Hörgeräte-Versorgung könnte in einer Kompensation bestimmter Innenohreigenschaften durch das Hörgerät liegen, welche aufgrund der Schwerhörigkeit reduziert sind. In ersten Untersuchungen wurde bei einigen Patienten für verschiedene Hörgeräte der Zeitauflösungsfaktor bestimmt. Hier fanden sich bei annähernd identischen Verstärkungswerten sowie Diskriminationswerten unterschiedliche Zeitauflösungsfaktoren, die gut mit den subjektiven Angaben des Patienten zur Akzeptanz des Hörgeräts korrelierten.

Summary

The purpose of hearing aid fitting is to improve the communication of the hearing impaired. Despite rigorous efforts to optimize hearing aid fitting there are still some patients who remain unsatisfied. The subject of research was to find improved methods of measuring, to increase the correlation between subjective information from the patient and objectively measurable data. With this goal in mind the variation of temporal resolution in hearing aid fitting was investigated in 88 patients comparing unaided and aided hearing basing on the method of determining the temporal resolution factor TRF at 500 Hz, 1500 Hz and 4000 Hz under free sound field conditions, as previously described by Schorn and Zwicker. The method is based on masking period patterns but measures only their maximum and minimum using continuous and 30-Hz square-wave amplitude modulated masking noise. The following three values of interest are measured: Threshold in quiet using interrupted continuous tones (500 ms on, 500 ms off) with the masker off; threshold masked by a continuous masker (octave-wide continuous noise) and threshold masked by a rectangulary modulated masker using 14 Hz, so that periods of 72 ms and pauses of 36 ms occur. TRF was defined as the ratio between the level differences derived from the three measured values. For normal hearing subjects this factor is about 1. The results show significant variation of the TRF comparing the data of the patients with and without hearing aids. The values for TRF unaided were 0.5 and 0.6 as well as under hearing aid. When analysing the results at all three frequencies, in approximately 50% of the patients the TRF improved after the fitting while in the other 50% the TRF deteriorated. Only 15% of the patients showed no effect. The mean values for the patients with an improvement of TRF amounted to 0.2 at 500 Hz and 0.4 at 1500 Hz and 4000 Hz. In the patient group with a deterioration of TRF the means were 0.2 at 500 Hz and 1500 Hz and 0.3 at 4000 Hz. Factors that might influence the TRF during hearing aid fitting could be dependent on the individual hearing or the single hearing aid. Consequently, initially the influence of the type of hearing aid was tested in some patients by fitting another aid with similar results in acceptance and speech audiometry results in free field condition with and without background noise. These examinations yielded different variations in TRF when applying different hearing aids. This occurred although the IG and the speech audiometry with background noise yielded no differences between the hearing aids.

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