Zusammenfassung
Im Unterschied zur Kernspintomographie sind die Möglichkeiten der Mehrebenendarstellung
in der Computertomographie erheblich eingeschränkt. Aus diesem Grund werden in den
letzten Jahren bei entsprechenden Fragestellungen zunehmend sogenannte „Sekundärrekonstruktionen”
angewendet. In der vorliegenden Untersuchung wird die Aussagefähigkeit dieser Methode
für Schädelhirntraumen mit Beteiligung der Frontobasis untersucht. Bei sämtlichen
Patienten konnte der Befund operativ kontrolliert werden. Die Autoren kommen zu dem
Schluß, dass „Sekundärrekonstruktionen” für traumatologische Fragestellungen (Frakturen)
an der Frontobasis keine hinreichenden Zusatzinformationen gegenüber der „primären”
Computertomographie bieten.
Summary
While MRI offers excellent possibilities to visualize different planes of a structure
of interest, CT is limited to the axial and coronal plane. In most cases, CT examination
can be carried out in the traumatised patient in the axial plane only. - Therefore,
in the present study the authors tried to investigate the value of multi-planar reconstruction
of CT scans in anterior skull base traumatology. 18 patients (6 female, 12 male) aged
between 18 and 57 years with bony lesions of the anterior skull base caused by different
traumatic events were examined under a CT Scanner of the fourth generation. A high-resolution
mode was used in 14 out of 18 patients. The axial scans were reformated in coronal
and sagittal planes. The clinical value of the reconstructed images, however, was
poor. They would not supply additional information compared to the original scans;
the quality of the reconstructed scans was even worse. Artifacts could not be distinguished
from bony lesions. The results indicate that multi-planar reconstructions of CT scans
are not sufficient in the evaluation of bony lesions of the anterior skull base.