Zusammenfassung
Die transkranielle Dopplersonographie (TCD) ist zur Prüfung der zerebralen KoUateralversorgung
bei geplanter Karotisresektion- oder -Unterbindung eine nicht-invasive diagnostische
Methode, die einen Ballonokklusionstest (Angiographie) für einen Teil der Patienten
nicht mehr erforderlich macht. Die Patienten werden zunächst unter Ruhebedingungen
und anschließend mit manueller Karotiskompression untersucht. Seit Januar 1989 wurde
die Untersuchung an bisher 31 Patienten eines gemischt HNO-neurochirurgischen Patientengutes
vorgenommen. In mehr als zwei Drittel der Untersuchungen erlaubte die TCD mit Kompressionstest
eine sichere Beurteilung der zerebralen KoUateralversorgung und damit des hämodynamischen
Ischämierisikos durch einen therapeutischen Karotisverschluß. Die Untersuchung ist
wenig aufwendig, beliebig reproduzierbar und belastet den Patienten nur wenig. Vielen
Patienten kann dadurch eine zerebrale Angiographie erspart bleiben.
Summary
Transcranial Doppler ultrasound (TCD) recording is a non-invasive diagnostic procedure
for the evaluation of the cerebral collateral flow in patients, in whom therapeutic
ligation or resection of the common and/or internal carotid artery is planned. Patients
are first examined under resting conditions, and then under manual compression of
the ipsilateral carotid artery. Since January 1989, 31 ENT and neurosurgical patients
have been examined. In all patients an immediate decrease in flow velocity in the
middle cerebral artery (mca) of about 25% to 90% was recorded. In 42.8% of the patients
the mca flow velocity reached 90% or more of its value under normal conditions within
a short period. In 29% of the patients the mca flow velocity under manual compression
of the carotid artery remained under 50% of its original value. In 68% of the cases
TCD with manual compression of the carotid artery showed reliable results for the
function of cerebral collateralisation as a prognostic factor of the risk of ischaemia
due to haemodynamic changes after carotid ligation. In these cases no further examination
of the cerebral collateral flow conditions was needed. The method is inexpensive,
reproducible, and in comparison with cerebral angiography, convenient and non-hazardous
for the patient.